بررسی بازدهی 4 عرضه اولیه اخیر بورس و فرابورس

بررسی بازدهی 4 عرضه اولیه اخیر بورس و فرابورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: شناسایی سود، مهم‌ترین دلیل فروش عرضه های اولیه بعد از چند روز و کسب بازدهی حداقلی است.

حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که علت فروش گسترده عرضه اولیه‌های جدید در بازار چیست؟، اظهار کرد: شناسایی سود، مهم‌ترین دلیل عرضه‌ها بعد از چند روز و کسب بازدهی حداقلی است. به‌ طوری که، این عرضه اولیه‌ها به‌ سرعت وارد سود و بازده‌های بالای 20 درصدی می‌شوند و سرمایه‌گذار منطقی و راضی به این سودها، سهام خود را عرضه می‌کند.

او افزود: در صورتی‌ که سهام ارزنده باشد، در این مرحله سهامداران حقوقی وارد می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که سهام با افت مواجه شوند، ولی اگر سهام از نظر بنیادی ارزنده نباشند، با عدم ورود سرمایه‌گذار حقوقی، احتمالا نرخ‌ها به نرخ عرضه اولیه و حتی پایین‌تر می‌رسند. البته در حال حاضر بازار گردان‌ها اجازه رسیدن قیمت سهم به قیمت‌های پایین‌تر از عرضه اولیه را نمی‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در یک ماه اخیر کدام عرضه اولیه‌ها در بورس و فرابورس انجام شده است؟ اظهار کرد: دو شرکت آریان کیمیاتک و پارس فولاد سبزوار به ترتیب در تاریخ‌های 17 و 24 شهریورماه 1400 در بازار دوم بورس و دو شرکت جهان فولاد سیرجان و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین به ترتیب در تاریخ‌های 20 و 24 شهریورماه 1400 در بازار اول فرابورس عرضه شدند.

بیشتر بخوانید

  • چه زمانی سهام عرضه اولیه را بفروشیم؟

مرید سادات در پاسخ به این پرسش که، بعد از چند روز عرضه اولیه های، کیمیاتک، فسبزوار، فجهان و توسن عرضه شدند؟، گفت: کیمیاتک بعد از 10 روز، فجهان بعد از 8 روز و فسبزوار بعد از 5 روز از عرضه اولیه، با صف خرید مواجه شدند و توسن هنوز بعد از 8 روز از عرضه اولیه صف خرید دارد.

مرید سادات بیان کرد: به نظر می‌رسد بیشتر این عرضه‌های اولیه در نرخ‌های بالاتر از ارزش ذاتی عرضه شده‌اند. البته شرکت‌های جدیدالورود به علت کمبود اطلاعات یا تحلیل‌ها، ممکن است بعد با انتشار اطلاعات جدید بازار را شگفت‌زده کنند. اما در بین این شرکت‌های عرضه‌شده، به نظر می‌رسد فولاد سبزوار با 3 هزار و 125 تومان برای هر سهم نرخ عرضه اولیه مناسبی داشته است و در حال حاضر آخرین قیمت آن 3 هزار و 674 تومان است. در مقابل توسعه نرم‌افزاری توسن با 763 تومان به ازای هر سهم، به نظر گران‌ترین عرضه اولیه بوده که در حال حاضر یک هزار و 162 تومان نرخ خورده است.

مرید سادات گفت: دو شرکت دیگر هم بالاتر از حد متوسط یا اندکی بالاتر از ارزش ذاتی عرضه شده‌اند. کیمیاتک 2 هزار و 300 تومان عرضه شده و هم اکنون 3 هزار و 291 تومان است و فولاد سیرجان 550 تومان عرضه شده که در حال حاضر در نرخ 668 تومان قرار دارد.

او در پاسخ به این پرسش که، بازدهی عرضه اولیه‌های منتشر شده چه میزان بوده است؟ گفت: بیشترین بازدهی مربوط به نماد توسن بوده که بازدهی 52 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. نماد کیمیاتک هم با بازدهی 43 درصدی، دومین نماد پربازده بوده است. سومین نماد فجهان با بازدهی 21 درصدی و چهارمین نماد نیز مربوط به نماد فسبزوار بود که 17 درصد بازدهی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد