حذف قیمت‌گذاری دستوری از مسیرهای درست حمایت از بازار سرمایه است

حذف قیمت‌گذاری دستوری از مسیرهای درست حمایت از بازار سرمایه است

عضو شورای عالی بورس معتقد است زمانی که صحبت از بازار می‌شود منظور محل برخورد عرضه و تقاضا است و نباید اقدام به کنترل بازار به صورت دستوری کرد. سعید اسلامی در خصوص رویکرد قیمت‌گذاری دستوری می‌گوید: بارها اعلام شده است که دولت و حاکمیت از بازارسرمایه حمایت می کند در حالیکه یکی از حمایت‌های اصولی از بازار، حذف قیمت‌گذاری دستوری است و امیدواریم به زودی نگاه دستوری به قیمت‌ها به کلی از اقتصاد کنار رود.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، عضو شورای عالی بورس با اشاره به ریسک بالای بازار سرمایه، گفت: سهامداران نباید منابع مالی ضروری خود را وارد بازار سرمایه کنند، در زمان روند صعودی بازار شاهد بودیم که برخی از سهامداران اقدام به فروش مسکن و خودرو کرده و پول آن را وارد بورس می‌کردند.

سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در ذات خود دارای هیجان است، افزود: اکنون با توجه به بزرگ شدن بازار و نزدیک شدن به زمان انتخابات، کم و بیش شاهد مطرح شدن اظهارنظرهایی هستیم که هدف آن در راستای تامین منافع سهامداران نیست.

وی با اشاره به سهامداران و نحوه سرمایه گذاری آنها در بازار گفت: توصیه ما به سهامداران این است که به جای بررسی اخبار سیاسی به موضوعات اقتصاد کلان و اخبار صنایع و شرکت ها توجه کنند و برای سرمایه گذاری در بازار سهام به خصوص در زمانی که بازار وارد فاز هیجانی می شود و در مدار نزولی قرار می گیرد نگاه سهامداران به بازار باید بلندمدت باشد.

عضو شورای عالی بورس به سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار سهام هستند اشاره کرد و گفت: سهامداران باید با استفاده از خدمات تخصص نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس یا صندوق های سرمایه گذاری اقدام به ورود سرمایه های خود به بازار سهام و سرمایه گذاری در این بازار کنند.

وی اظهار داشت: روند بازار در وضعیت فعلی از طریق دو نکته قابل بررسی است، در صورتی که شاهد بهم ریختگی کلانی در سطح اقتصاد کشور نباشیم، بازار سرمایه بازاری است که می تواند در همه دوران و در بلندمدت در مقایسه با سایر بازارها سود قابل توجهی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: اگر ریسک ها کنار گذاشته شوند، تردیدی نیست که بازار سرمایه سودآوری بیشتری دارد به شرط آنکه دیدگاه سهامداران برای سرمایه گذاری در این بازار بلندمدت باشد.

وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بازار سهام افزود: زمانی که صحبت از بازار می شود منظور محل برخورد عرضه و تقاضا است و نباید اقدام به کنترل بازار به صورت دستوری کرد.

وی اظهار داشت: اعمال مقررات برای تعیین دستوری قیمت کالاها به طور حتم علاوه بر ایجاد لطمه به فعالیت شرکت ها، ماهیت بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه ایجاد مشکلاتی را برای بازار فراهم می کند.

اسلامی اظهار داشت: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان در بازار به اهداف تعیین شده مانند کنترل قیمت ها و کنترل تورم دست پیدا کرد و براساس تجریبات به دست آمده در دستور کار قرار گرفتن قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد رانت در بازار می شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه باید در جهت منافع میلیون ها سهامدار بر روی این موضع بایستد و امیدواریم شاهد این باشیم که هیچگاه هیچ کالایی مورد قیمت گذاری دستوری قرار نگیرد.

وی اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد لطمه در فعالیت بورس کالا نمی شود بلکه بسیاری از کالاهایی که اعلام شده است قیمت آن به صورت دستوری تعیین شود جزو شرکت هایی هستند که سهام آنها در بورس حضور دارد و با توجه به اینکه این شرکت ها، جزو شرکت های بزرگ و شاخص ساز هستند به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار می دهند و منافع میلیون ها سهامدار تحت خطر قرار می گیرد.

اسلامی با بیان اینکه این اقدام باعث سیگنال دهی منفی به معاملات بازار سهام می شود، گفت: بارها اعلام شده است دولت و حاکمیت از بازار حمایت کند در حالی که ساده ترین موضوع حمایت از بازار با قیمت گذاری دستوری از دست می رود.

عضو شورای عالی بورس افزود: آخرین موضوع مطرح شده در مورد قیمت گذاری دستوری، در زمینه فولاد در بورس کالا بود، بورس کالا چالش های خود را دارد با چندین وزارتخانه در ارتباط است و تحت تاثیر و فشار سیاست گذاری ها قرار دارد که این موضوع می تواند بر عملکرد این بازار تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: بورس کالا در مورد قیمت گذاری دستوری به خوبی مقاومت کرده است تا منافع بازار سرمایه و ماهیت آن را حفظ کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد