جای خالی ابزار‌های نوین بورسی در مدیریت بازار طلا و ارز

جای خالی ابزار‌های نوین بورسی در مدیریت بازار طلا و ارز

تاجبر گفت: استفاده از ابزار‌های نوینی همچون بازار‌های آتی و اختیار معامله، می‌تواند از مهمترین راهکار‌های مدیریت بازار ارز و طلا باشد.

علیرضا تاجبر، عضو هیيت مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ابزارهای مالی نوین  مدیریت بازار ارز و سکه با اشاره به ابزارهایی همچون بازار آتی (future) و اختیار معامله (option) بیان کرد: در بازار‌های مالی پیشرو دنیا، حجم معاملات بازار‌های آتی یا اختیار معامله بسیار بیشتر (گا‌ها ده تا پانزده برابر) از معاملات سهام است. ابزار‌های مالی مشتقه نشان دهنده انتظارات سرمایه گذاری در آینده و راهنما برای سرمایه گذاران هستند. به نوعی که می‌توان گفت ابزار‌ مشتقه یک کشتی بزرگ است که کشتی کوچک بازار‌های فیزیکی را به دنبال خود می‌کشد.

بیشتر بخوانید

  •  زعفران یکه تاز بازار آتی بورس کالا

او تاکید کرد: به صورت خلاصه می‌توان کاهش تقاضا برای کالای فیزیکی، شفافیت در قیمت، کاهش دامنه نوسان قیمت، منطقی کردن رابطه ریسک و سرمایه گذاری و همچنین توانایی معاملات در سطح گسترده‌تر با استفاده از خاصیت اهرمی را به عنوان ريوس نتایج مثبت این ابزار‌های نوین نام برد که انتظار می‌رود مدیران جدید در این دوره بتوانند در مدیریت بازار ارز و طلا بهره موثری از آن‌ها ببرند.

تاجبر در خصوص تاثیر استفاده ازاین ابزار در بهبود وضع موجود بازار سرمایه بیان کرد: بدون شک در صورت استفاده موثر از این ابزار، وضع بهتری را در بازار سرمایه و وضع سرمایه گذاری کشور شاهد بودیم. متاسفانه تصمیم گیران اقتصادی ما سال‌های گذشته تصمیماتشان بیشتر بانک محور بوده نه بورس محور، چرا که خودشان هم آشنایی کاملی با ظرفیت بازار سرمایه و کارکرد آن در اقتصاد نداشتند. بنابراین در سال‌های گذشته شاهد متوقف شدن بازاری مثل بازار آتی سکه بودیم.

تاجبر افزود: زمانی که انتظار داریم قیمت سکه افزایش پیدا کند جریان پولی سرمایه گذاران مانند یک سیل به سمت طلا سرازیر می‌شود و در اینجاست که بازار آتی سکه  بخشی از فشار سرازیری پول به سمت سکه را مانند یک سد تحمل می کند. اما مسيولان مربوط در آن زمان این بازار را متوقف کردند تا قیمت را کنترل کنند! در حالی که با هر منطقی حساب کنیم وجود این ابزار به نفع بازار است و نه تنها باعث افزایش قیمت نمی‌شود بلکه با فروش غیر فیزیکی و خاصیت اهرمی که دارد، نوسان قیمت را کنترل می‌کند.

عضو هیيت مدیره کانون کارگزاران در خصوص مشکلاتی که به استناد آن بازار آتی سکه را متوقف کردند، گفت: این ابزار‌های مدیریت بازار، مانند هر چیز دیگری بدون نقص نیستند، ولی استفاده صحیح از آن‌ها و رفع نقص این ابزار نوین در طول زمان، راه عاقلانه تری نسبت به عدم استفاده از این ابزارهاست و نقص‌های موجود در این ابزار دلیل ناکارآمدی آن‌ها نیست. شاهد این مدعا این است که متوقف شدن بازار آتی سکه به هیچ وجه جلوی افزایش قیمت سکه را نگرفت و تمام این سال‌ها شاهد افزایش لجام گسیخته و حباب گونه قیمت سکه بودیم که هنوز این حباب قیمتی وجود دارد. متاسفاته تمام این سال‌ها به جای تلاش برای مدیریت علمی به دنبال پاک کردن صورت مسيله بوده ایم.

او بیان کرد: در بازار ارز هم که یکی از مهمترین بازار‌های اقتصادی است و کنترل آن از مهمترین فاکتور‌های ارزیابی دولت‌ها قلمداد می‌شود. تاکنون شاهد آن بوده ایم که به بهانه غیرکارشناسی از ظرفیت ابزار‌های آتی و اختیار معامله در کنترل قیمت ارز استفاده نشده است و امید می‌رود در تیم جدید اقتصادی دولت نگاه جدیدی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد