نقش فضای مجازی در بورس را به سیگنال فروشی محدود نکنیم!

نقش فضای مجازی در بورس را به سیگنال فروشی محدود نکنیم!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از فضای مجازی می‌توان در حوزه اطلاع‌رسانی، شفافیت‌ و ارتباط سهامداران با مدیران و تحولات شرکت استفاده کرد.

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اثر شبکه‌های مجازی بر بورس گفت: فضای مجازی دسترسی مدیران به سهامداران و دسترسی سهامداران به اطلاعات را آسان کرده است.

وی ادامه داد: فضای مجازی با تبادل اطلاعات اهالی بازار سرمایه اثر زیادی بر روی بورس گذاشته است. همچنین این فضا فرصتی را برای هم اندیشی اهالی بازار در رابطه با موضوعات مختلف فراهم کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در واقعیت هر ابزاری دارای فواید و مضراتی است که در رابطه با فضای مجازی نیز این امر صادق است.

بیشتر بخوانید

  • بورس این هفته را استراحت کرد!

رضاپور عنوان کرد: فضای مجازی به توسعه، سرعت و شفافیت اطلاعات کمک می‌کند. در فضای مجازی بررسی اطلاعات به صورت آزادانه و رایگان صورت می‌گیرد، که این امر اتفاق مثبتی است، اما ممکن است این فضا تبدیل به ابزاری برای سودجویی افراد مختلف شود. این سوء استفاده می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و این اطلاعات  غلط ممکن است به وسیله خود سهامداران و یا در قالب سیگنال منتشر شود.

این کارشناس بازار سرمایه به این موضوع که انتشار اطلاعات غلط باعث بی اعتمادی سهامداران به بورس می‌شود، اشاره کرد و گفت: افراد با انتشار اطلاعات غلط سعی در انحراف افکار اهالی بازار سرمایه دارند، که معمولا این انحراف اطلاعات در راستای اهداف خودشان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی درست در رابطه با شرکت‌های مجوزدار و آگاه کردن اهالی بازار سرمایه به این صورت که بتوانند بین اطلاعات درست و غلط بدون پشتوانه تفاوت ایجاد کنند؛ باعث می شود، ضررهای فضای مجازی کم‌تر و قابل کنترل‌تر شود؛ بنابراین سهامداران و فعالین بازار سرمایه از اطلاعات منتشر شده بهره برداری بهتر می کنند.

رضا پور در رابطه با اتفاقات سال گذشته عنوان کرد: اتفاقی که در سال 99 رخ داد خسارت‌های زیادی به اعتماد مردم وارد کرد. افراد زیادی بدون علم و اطلاع کافی در رابطه با بازار سرمایه اظهار نظر‌هایی می‌کردند و از این طریق برای خودشان منافعی به دست می آوردند.

وی ادامه داد: عمده خسارت‌های سال 99 را سهامداران خردی متحمل شدند که به تازگی وارد بازار سرمایه شده بودند و اطلاعات درستی در رابطه با فضا و اشخاص واجد شرایط نداشتند، بنابراین در دام سیگنال فروش‌ها افتادند.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: از فضای مجازی می‌توان در حوزه اطلاع‌رسانی، شفافیت‌ و ارتباط سهامداران با مدیران و تحولات شرکت استفاده کرد؛ بنابراین سهامداران با  اطلاعات بهتری در رابطه با خرید و فروش سهام‌های شرکت‌های مختلف تصمیم گیری  می کنند.

وی ادامه داد: دسترسی به مدیران بخش‌های های مختلف بازار سرمایه و اشتراک گذاری دیدگاه‌های مختلف در رابطه با بورس می‌تواند به تمامی تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فعالین بازار سرمایه را افراد مختلفی تشکیل می‌دهند و هر کدام از این افراد ممکن است از یک بستر اطلاع رسانی استفاده کنند. شبکه مجازی می‌تواند، در سرعت بخشیدن به اطلاعات کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد