سرنوشت نرخ ارز تا پایان امسال

سرنوشت نرخ ارز تا پایان امسال

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان پیشنهادهایی به دولت برای مدیریت بازار ارز، گفت: آنچه در حال حاضر نامناسب و برای اقتصاد خطرناک است، میزان خلق پول و رشد تورم است، درحالی که اکنون قیمت ارز پس از سال‌ها در محدوده مناسبی قرار دارد و افزایش آن نیز متاثر از رشد نقدینگی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعدوندی، کارشناس اقتصادی دولت را از ارزپاشی منع کرد و گفت: سیاست چندنرخی ارز موجب می‌شود نرخ ارز در بازار آزاد بیش از حد صعودی شود. در حال حاضر بالا بودن قیمت ارز نسبت به نرخ تعادلی باعث به وجود آمدن وضعیت مناسبی شده است، اما اگر بیش از حد این نرخ افزایش یابد، به ضرر اقتصاد ملی خواهد بود. بنابراین، توصیه دیگر من به دولت این است ارز را تک نرخی کنند و منابع ارزی را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت بازار در اختیار افراد سودجو و بانفوذ قرار ندهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سومین پیشنهاد به دولت در زمینه ارزی تفکیک بودجه ارزی از ریالی است که منابع ارزی کشور صرف زیرساخت‌ها شود تا در پی این امر رشد اشتغال و کاهش تدریجی نرخ تورم محقق و منابع ارزی نیز صرف ایجاد ثروت شود. از آنجا که قیمت تعادلی ارز در حال حاضر حدود 20 هزار تومان است، اگر نرخ ارز پایین‌تر از نرخ تعادلی قرار بگیرد، به صادرات یارانه می‌دهد و به ضرر اقتصاد خواهد بود. در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها و سایر کمبودها، قیمت ارز بالاتر از نرخ تعادلی قرار گرفته که به نفع اقتصاد کشور است، زیرا از یک سمت از واردات مالیات می‌گیرد و از طرف دیگر به صادرات یارانه می‌دهد و از خروج سرمایه نیز مالیات اخذ می‌کند.

سعدوندی شرایط فعلی بازار ارز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: آنچه در حال حاضر نامناسب و برای اقتصاد خطرناک است، میزان خلق پول و رشد تورم است، درحالی که اکنون قیمت ارز پس از سال‌ها در محدوده مناسبی قرار دارد و افزایش آن نیز متاثر از رشد نقدینگی است.

وی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت ارز را خروج سرمایه از کشور دانست و به دولت توصیه کرد تا خود را نماینده همه ایرانیان بداند، زیرا اگر برخی از افراد احساس کنند که در کشور خودشان بیگانه هستند، منابع خود را از کشور خارج می‌کنند، بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا مردم در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

منبع‌: ایسنا

مطالعه بیشتر: سیگنال‌هایی از واشنگتن و ریاض برای دلار تهران
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد