به گزارش تجارتنیوز، بررسیهای میدانی نشان میدهد که عرضه سه قلم محصول لبنی که مشمول کاهش قیمت شدند، در فروشگاهها مشهود است، اما در سطح خردهفروشی، مغازهداران با کمبود این سه قلم رو به رو هستند.
بنابر اظهارات کارشناسان حوزه توزیع کالا، گرچه طی سالهای اخیر فروشگاههای زنجیرهای رشد مطلوبی داشتند، اما سهم آنها در توزیع محصولات لبنی 15 درصد و سهم خرده فروشیها در توزیع این اقلام 85 درصد است که با این وجود همراهی خرده فروشیها در عرضه کالا برای دهکهای محروم امری ضروری است.
محمدرضا بنیطبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه کارخانههای لبنی مشکلی از حیث تولید ندارند، اظهار کرد: کارخانههای لبنی تعهدات خود را در قبال تولید سه محصول لبنی پنیر یو اف 400 گرمی، شیر نایلونی و ماست 2.5 کیلویی ساده با نرخ مصوب انجام میدهند و مشکل اصلی تنها در حوزه توزیع است.
او افزود: مغازهداران به دلیل کاهش سود عموما رغبتی به توزیع این کالاها ندارند، به همین خاطر با اتاق اصناف و اتحادیههای مرتبط به دنبال حل مشکل هستیم و تاکنون همکاری خوبی صورت گرفته است.
بنیطبا با اشاره به استمرار این طرح تا پایان سال به شرط ثبات قیمت شیر خام بیان کرد: هم اکنون زمزمههای افزایش قیمت شیر خام به گوش میرسد که در صورت تحقق امکان ادامه این طرح وجود ندارد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: قیمت کنونی خرید هر کیلو شیرخام از دامداران شش هزار و 400 تا شش هزار و 600 تومان و قیمت شیر نایلونی هفت هزار و 400 تومان است که با این وجود سود کارخانههای لبنی بسیار ناچیز است که با افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار به هفت هزار تا هفت هزار و 500 تومان، حداقل قیمت شیر نایلونی هشت هزار و 500 تا 9 هزار تومان خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان