پیشنهاد واردات خودروی 50 تا 200 میلیونی / با این شرط چه خودرویی می‌توان وارد کرد؟

پیشنهاد واردات خودروی 50 تا 200 میلیونی / با این شرط چه خودرویی می‌توان وارد کرد؟

بررسی طرح ساماندهی و آزادسازی واردات خودرو در مجلس به تعویق افتاد. همزمان وزیر صمت گفته دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد. گفته‌ای که به معنای توقف واردات خودروی خارجی به ایران است. اما یکی از نمایندگان مجلس گفته طرح مجلس شامل واردات خودروهای زیر 200 میلیون تومان می‌شود. با این شرط واردات کدام خودرو ممکن است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته قرار بود طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس بررسی شود که به هفته آینده موکول شد. اما برخی می‌گویند تعویق در بررسی این طرح به معنای مسکوت ماندن آن است و شاید خودروسازان اجازه واردات رقبای جدید به بازار خودرو را ندهند.

اما حالا علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در تويیتر نوشته «مجلس برای مدیریت بازار به دنبال واردات حساب شده خودرو در محدوده 50 تا 200‌ میلیون تومان است.» طرحی که به گفته بابایی بتواند انحصار در تولید خودروی داخل را بشکند.

واردات خودروی 50 تا 200 میلیونی؟

اما پیشنهاد این نماینده مجلس هم کمی عجیب است. چون اگر قرار باشد خودروهای وارداتی با قیمت 50 تا 200 میلیون تومان وارد کشور شود، باید دید ارزانترین خودروهای جهان چقدر قیمت دارند و چند خودروی زیر 200 میلیون تومان می‌توان وارد کرد؟

اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران می‌تواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین 1900 تا 7600 دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینه‌ای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینه‌های واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.

اگر مبنا دلار بازار آزاد (حدود 26 هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت 10 تا 12 هزار دلار شروع می‌شود.

ارزانترین خودرویی که در بازار2021 وجود دارد، خودروی برقی «امی» (Ami)، محصول شرکت «سیتروين» است که به تازگی به بازار اروپا معرفی شده و گفته می‌شود قیمت آن 7 هزار دلار است، معادل 180 میلیون تومان.

قیمت برخی از ارزان‌ترین خودروهای جهان
ارزانترین خودروی جهان، 340 میلیون!

بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد جز این خودرو، ارزان‌ترین خودروی تولید سال 2021 در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود 13 هزار و 200 دلار قیمت دارد و با دلار 26 هزار تومانی، قیمت آن حدود 340 میلیون تومان قیمت دارد.

اگر مبنای واردات خودرو دلار نیمایی هم باشد باز هم دایره انتخاب ایران وسیع‌تر نمی‌شود چون نهایتا مجلس مجوز واردات خودروهای 10 هزار دلاری را می‌دهد. اما بعید است که مبنای محاسبه واردات خودرو، دلار 4200 تومانی باشد. آن هم در شرایطی که تمام تلاش مجلس این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی در قبال صادرات کالا باشد.

پس بعید است صادرکننده‌ای بخواهد و بپذیرد که کالای خود را با ارز 4200 تومانی وارد بازار کند. به خصوص اگر این واردکننده خودروسازان باشند.

بر این اساس به نظر می‌رسد شروط مجلس برای آزادسازی خودرو به ایران شروطی است ناشدنی.

حتی اگر قرار باشد خودروی دست دوم هم وارد کشور شود باز هم بعید است که ایران بتواند خودروی دست دومی وارد کشور کند که اولا تنها سه سال از سال تولید آن گذشته باشد و ثانبا قیمت آن 50 تا 200 میلیون تومان باشد.

اکنون ارزانترین خودروی صفر کیلومتر موجود در بازار ایران پراید است که 150 میلیون تومان قیمت دارد. حالا مشخص نیست که مجلس با چه نگاهی طرح واردات خودروهای 50 تا 200 میلیون تومانی را دنبال می‌کند. طرحی که همه می‌دانند قابلیت اجرایی ندارد. مگر اینکه قیمت دلار نصف شود!

مطالعه بیشتر: سیتروين هم‌قیمت تیبا / ارزانترین خودروهای دنیا در ایران چند است؟ + جدول

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد