پیش‌بینی قیمت دلار امروز 14 فروردین 1400

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 14 فروردین 1400

قیمت دلار در بازار آزاد 11 فروردین تا 25 هزار و 700 تومان عقب رفت. همچنین آخرین قیمت دلار در بازار متشکل در سطح 25 هزار و 43 تومان و قیمت دلار سنا نیز 25 هزار و 293 تومان اعلام شد. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد 11 فروردین تا 25 هزار و 700 تومان عقب رفت. همچنین آخرین قیمت دلار در بازار متشکل در سطح 25 هزار و 43 تومان و قیمت دلار سنا نیز 25 هزار و 293 تومان اعلام شد. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

در این مورد دنیای اقصاد نوشت: به گفته بیشتر فعالان به‌طور سنتی دلار در نوروز افزایش قیمت را تجربه می‌کند. در نوروز سال 99 نیز اتفاقات افزایشی زیادی در بازار رخ داد. دلار در آن مقطع زمانی در ابتدا به کانال 16 هزار تومانی وارد شد و پس از آن تا محدوده 16 هزار و 500 تومانی نیز پیشروی کرد. به‌عبارت دیگر،‌ اسکناس آمریکایی در نوروز 99 نزدیک به 4/ 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. در سال 1400 نیز همان قصه در بازار رخ داد. دلار در روزهای ابتدایی فروردین سال‌جاری حدود 3/ 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و در کانال 25 هزار تومانی تثبیت شد.

به گفته برخی فعالان، در نوروز سمت عرضه رسمی ارز کمی به دلیل تعطیلات تضعیف می‌شود و سفته‌بازان، در بازاری کم‌عمق قدرت نفوذ بیشتری پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه مقداری تقاضای مسافرتی نیز در نوروز وجود دارد،‌ سفته‌بازان می‌توانند با مانور با تقاضای محدود قیمت را دچار تغییراتی کنند. سال 99 نه تنها افزایش قیمت دلار در نوروز ادامه نیافت که در نیمه دوم فروردین ماه قیمت دلار رویه کاهشی را در پیش گرفت.

در آن مقطع زمانی قیمت دلار از کانال 16 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به کانال 15 هزار تومانی برگشت. به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری نیز در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، بازار حاضر باشد بخشی از افزایش نوروزی خود را پس بدهد. در روزهای انتهایی هفته که بازار ارز تعطیل بود،‌ در معاملات پشت خطی تمایل به فروش ارز بیشتر شده بود. امکان دارد که در اولین روز کاری بازار پس از تعطیلات، فشار فروش دلار کمی بیشتر شود.

افت دلار با انتظارات برجامی؟

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به‌طور مجازی یکی از عواملی است که می‌تواند زمینه‌ساز افت بیشتر قیمت دلار در ابتدای هفته جاری شود. قرار بود نمایندگان ایران و 1+4 در نشست یاد شده درباره چشم‌انداز و شرایط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره کنند. گفته می‌شود مذاکرات روز سه‌شنبه به‌طور حضوری در وین پی گرفته می‌شود.

بازار ارز و معامله‌گران دلار به‌طور ویژه اخبار مربوط به برجام را پیگیری می‌کنند و در صورتی که گشایش خاصی رخ دهد، آنها به سرعت در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. برگزاری این نشست تا حدی بازیگران ارزی را از بازار عقب برد. سکه‌بازان نیز تا حدی در خریدهای خود محتاط رفتار کردند. البته سکه‌بازان در طول تعطیلات نیز به دلیل افت قیمت اونس تا حدی محتاطانه‌تر از دلاری‌ها در معاملات فعالیت کردند.

اخطار بانک مرکزی در تعطیلات

در اواسط هفته گذشته،‌ نوسانات قیمت دلار در بازار زیاد شد. در نتیجه این اتفاق بانک مرکزی اقدام به انتشار توییتی کرد.

حساب توییتری روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به تعطیلی بازارها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما نوشت: «متوسط قیمت حواله دلاری نیما 22 هزار و 600 تومان بوده است حال سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی در تلاش هستند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارزهای خود را در نرخ‌های بالاتر بفروشند.» این توییت در پایان تاکید داشت: بازارساز واکنش مناسب نشان خواهد داد. پس از این اتفاق بود که قیمت‌ها کمی در بازار آرام گرفتند و دلار شروع به کاهش کرد.

قبل از انتشار این توییت، به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد قیمت دلار در تعطیلات اوج بگیرد،‌ اظهارنظرهای مربوط به خلق پول بود.یکی از مقام‌های اقتصادی در تعطیلات عنوان کرد بانک مرکزی ناچار شده است برای پاسخ به نیازهای دولت اقدام به خلق پول کند. سفته‌بازان پیرامون این صحبت جوسازی زیادی را مطرح کردند. آنها اشاره می‌کردند، از آنجا که سیگنال سیاسی خاصی به بازار مخابره نشده است، معامله‌گران تصور می‌کنند وضع سال گذشته ادامه خواهد یافت و این خلق پول‌ها رشد پیدا می‌کند. آنها سعی می‌کردند، با خرید ارز در برابر تورم احتمالی از خود محافظت کنند.

در ایام نوروز، تعطیلی زیاد صرافی‌ها و بخش رسمی بازار نیز به سفته‌بازان برای نوسان‌گیران کمک می‌کرد.

در حالی که نگرانی‌های سیاسی در بازار در حال تقویت شدن بود، اخبار مربوط به تلاش‌ها برای حفظ برجام امیدواری‌ها را بیشتر کرد و قیمت‌ها کمی تعدیل شدند.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد