تاثیر تعطیلات آخر هفته بر معاملات

تاثیر تعطیلات آخر هفته بر معاملات

با توجه به تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلات رسمی روز‌های شنبه و یک شنبه هفته آینده، به نظر می‌رسد که شاهد افزایش مجدد عرضه‌ها باشیم.

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد افت قیمت‌ها و کاهش شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. به این ترتیب پس از دو روز مثبت در ابتدای هفته، شاهد ثبت دو روز منفی در دو روز میانی بازار بودیم. شاخص کل با بیش از 5.430 واحد کاهش به یک میلیون و 140 هزار واحد کاهش یافت. در معاملات روز گذشته شاهد تشکیل صف فروش در نماد بانک ملت بودیم که این روز‌ها بیشترین فشار عرضه را در این نماد شاهد هستیم. علاوه بر گروه بانکی، در گروه خودرویی نیز معاملات منفی بیشتر از سایر گروه‌ها مشاهده می‌شد.

شاخص کل هم وزن نیز در ادامه روند کاهشی خود، دیروز با 1.627 واحد افت به 381 هزار و 369 واحد رسید. ارزش معاملات خرد بازار نیز کاهشی بود و دیروز به کمتر از 3.200 میلیارد تومان رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در خبری از بازار سرمایه، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تا آخر خرداد صندوق اهرمی در بورس برای اولین‌بار راه‌اندازی می‌شود. وی در تشریح صندوق اهرمی گفت: این صندوق ترکیبی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز خواهد بود و کمک می‌کند تا ریسک و خطر در بازار سرمایه کنترل شود. ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌این صندوق برای نخستین بار در بورس ایران طراحی شده و تا آخر خردادماه تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند از واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق خریداری کنند. دهقان دهنوی همچنین در مورد مصوبه جبران زیان پالایش یکم گفت: این مصوبه هنوز ابلاغ نشده و به زودی بعد از نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.

در خبری از گروه سیمان، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر ایران که در گذشته واردکننده سیمان بوده به صادرکننده این محصول تبدیل شده به طوری که سال گذشته 113 درصد رشد تولید سیمان در کشور به ثبت رسیده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 80 درصد کارخانه جات سیمان امکانات ساخت داخل دارند، بیان کرد: تحریم‌ها سبب شد که ساخت کارخانجات داخل هم رونق بگیرد و بسیاری از صنایع از جمله پتروشیمی و پالایشگاهی ایران به خودکفایی رسیده است.

رزم حسینی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل از اهمیت بالایی برخوردار بوده، تصریح کرد: اقدام خوبی در حوزه سیمان کشور و ساخت دستگاه‌های در داخل انجام شده و ظرفیت 80 میلیون تن ظرفیت خوبی برای ساخت داخل است.

عضو سابق شورای عالی مسکن از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی آیت الله ريیسی با پژوهش 7 ماهه یک تیم تخصصی خبر داد و گفت: در این طرح ساخت 4 میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است. وی تاکید کرد: این طرح هیچ فشاری به بودجه وارد نمی‌کند و یک ریال از بودجه دولتی در طرح استفاده نمی‌شود. ضمن این‌که تسهیلات تکلیفی هم ندارد و طراحی‌های پیچیده و عالی در این رابطه انجام شده است. کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: یکی از مزیت‌های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد.

در خبری از مذاکرات هسته ای، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز از احتمال بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده در نشست وین به پایتخت‌ها خبر داد. خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص نوشت: متوجه شدم که برنامه جاری این است که وقفه‌ای در کار مذاکره‌کنندگان در مذاکرات از فردا یا پنجشنبه برای بازگشت به پایتخت‌ها وجود دارد. وی در این باره افزود: این برنامه ممکن است تغییر کند؛ اما فعلا برنامه همین است. سوال بزرگ این است که چه زمانی این گفتگو‌ها ادامه می‌یابد و آیا این گفتگو‌ها پیش از انتخابات ایران ادامه خواهد یافت یا خیر، این مساله‌ای است که هنوز حل و فصل نشده است.

بازار امروز
با توجه به تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلات رسمی روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده، به نظر می‌رسد که شاهد افزایش مجدد عرضه‌ها باشیم. با این حال، انتظار تشکیل صف‌های فروش سنگین را نخواهیم داشت و در قیمت‌های منفی کامل شاهد تحرک برخی سهامداران عمده، بازارگردان‌ها و برخی از حقیقی‌های ریسک‌پذیر خواهیم بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد