زیان 80 هزارمیلیارد تومانی خودروسازان

زیان 80 هزارمیلیارد تومانی خودروسازان

کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که خودروسازان طی سه سال با زیان انباشته 80 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند نشان می‌دهد قیمتگذاری دستوری غلط است.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره ارسال نامه خودروسازان به کمیسیون صنایع مجلس در خصوص عدم مخالفت با آزادسازی واردات خودرو و همچنین قیمت‌گذاری اظهار کرد: مردم فکر می‌کنند خودروسازان مانع واردات خودرو هستند درحالی‌که این تفکر اشتباه است و خودروسازان با این نامه اعلام کردند نقشی در ممنوعیت واردات ندارند و آن را به مردم و مسيولان یادآور شدند.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان در حال له شدن هستند، افزود: واقعیت‌های اقتصادی که سیاست‌گذاران به بهانه انحصار برای کنترل قیمت‌ها در حال اعمال هستند خودروسازان را به مرز نابودی کشانده است.

وی گفت: لذا ناچار شدند با ارسال این نامه اعلام موضع کنند که مردم بدانند عدم واردات به دلیل حمایت از خودروسازان نیست.

کاکایی بیان کرد: آنچه برای واردات خودرو طی سه سال اخیر صورت گرفته برای کنترل مصارف ارزی بوده است نه حمایت از خودروسازان و اگر این اتفاق نمی‌افتاد قیمت ارز از قیمت فعلی بسیار بالاتر بود.

کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه برخی مدعی هستند که اجازه دهید با ارز خودمان واردات انجام دهیم، خاطرنشان کرد: کشوری که در حال تحریم است چیزی به نام ارز خودمان نداریم و آنچه دولت اعلام می‌کند باید وارد شود و در شرایطی که مردم در تهیه دارو و کالای اساسی مشکل‌دارند نمی‌توان واردات خودرو در دستور کار قرار داشته باشد.

وی بابیان اینکه در شرایط فعلی کشور واردات خودرو خیانت به کشور است، تصریح کرد: این نامه به این دلیل ارسال شد تا خودروسازان اعلام کنند ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از آن‌ها نباشد.

کاکایی با اشاره به زیان 80 هزار میلیارد تومانی خودروسازان، بیان کرد: با توجه به وجود دستگاه‌های نظارتی آیا این حجم از زیان می‌تواند بر مبنای سوءاستفاده و ریخت‌وپاش صورت گیرد؟

کارشناس صنعت خودرو افزود: زمانی که 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته طی سه سال وجود دارد که بیش از فروش یک سال است نشان‌دهنده آن است که قیمت‌گذاری دستوری غلط است.

وی بابیان اینکه بهانه قیمت‌گذاری دستوری وجود انحصار است، گفت: انحصار توسط خودروسازان ایجاد نشد بلکه اتفاقات اقتصادی کشور عامل ایجاد آن بود.

کاکایی خاطرنشان کرد: از 30 خودروساز کشور 28 شرکت خصوصی هستند که در حال تولید بودند، اما با آغاز تحریم‌ها تولید آن‌ها تعطیل شد و قیمت‌ها بالا رفت.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: دو خودروساز که روی داخلی سازی سرمایه‌گذاری کردند ادامه تولید را در دستور کار قراردادند و حتی اقدام به افزایش تولید کردند.

وی اظهار کرد: هرچند کیفیت خودرو‌های داخلی آن‌چنان بالا نیست، اما به‌جای اینکه ریشه مشکل را پیدا کنیم به دنبال ضربه زدن به این صنعت هستیم.

کاکایی تاکید کرد: خودروسازان با ارسال این نامه اعلام کردند بین مرگ و جنگ، جنگیدن را انتخاب کردند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

کارشناس صنعت خودرو با به این اینکه با توجه به شرایط کشور قطعا این نامه راه به‌جای نخواهد برد و واردات آزاد نخواهد شد، بیان کرد: از شهریورماه سال گذشته مسيولان کشور می‌دانند که خودروسازان در حال زیان هستند و قیمت‌گذاری دستوری اشتباه است، اما شرایط سیاسی به‌گونه‌ای بود که هیچ مسيولی جرات اعلام آزادسازی قیمت‌ها را نداشت و خودروسازان را فدا کردند.


بیشتر بخوانید:

رد پای بلوغ در صنعت خودرو کشور

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد