کدام خودروی هیبریدی را بخریم؟

کدام خودروی هیبریدی را بخریم؟

برای اولین‌بار ایرتویا بود که در اویل دهه 90 شمسی دو سدان هیبریدی را برای ورود به ایران انتخاب کرد؛ تویوتا کمری هیبرید و تویوتا پریوس. کمری که تا مدل 2016 مهمان خیابان‌های ایران بود و بیشتر آن را در قامت تاکسی می‌دیدیم توانست محبوبیت بیشتری نسبت به پریوس کسب کند که ظاهر خاص آن باعث فراری شدن بخشی از مشتریان می‌

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال 96 شرکت پاکرو اقدام به واردات هیوندای سوناتای هیبرید کرد و اطلس خودرو هم به سراغ نسخه هیبریدی کیا اپتیما رفت که هر دو در واپسین ماه‌های قبل از واردات وارد کشور شدند. البته اپتیماها حدودا یک سال در گمرک خاک خوردند تا این که در اواسط سال 98 ترخیص و وارد بازار شدند. هر دو گزینه نسبت به نسخه‌های غیر هیبریدی‌شان قیمت بالاتری دارند.

در حال حاضر هیوندای سوناتا مدل 2017 حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت خورده است. این در حالی است که مدل 2018 هیبرید آن در سه تیپ GLS، GL و GLS پلاس به ترتیب یک میلیارد و 800 میلیون، یک میلیارد و 900 میلیون و یک میلیارد و 980 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین کیا اپتیما جی تی لاین 2017 را با یک میلیارد و 800 میلیون تومان می‌توان خرید اما برای خرید نسخه هیبریدی آن به دو میلیارد و 100 میلیون تومان پول نقد نیاز است.

به نقل از روزنامه هفت صبح، جالب است بدانید که پیشرانه هم سوناتای هیبرید و هم اپتیمای هیبرید یکی است؛ پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی که با پیشرانه برقی ترکیب می‌شود و می‌تواند 193 اسب بخار نیرو و 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت و خروجی این پیشرانه به مراتب از نسخه تنفس طبیعی 2،4 لیتری بهتر است. آن پیشرانه ترکیب 178 اسب بخاری 229 نیوتن متری داشت و مصرف سوختش حدود هشت لیتر بود.

این در حالی است که پیشرانه هیبرید مصرف سوخت 5،6 لیتری دارد. البته به دلایل آیرودینامیک بهتر اپتیما، در مسافت‌های طولانی شاهد مصرف سوخت کمتر آن نسبت به سوناتا هستیم که چندان هم برجسته نیست.

اگر پشت فرمان هر دو نسخه هیبریدی و غیر هیبریدی این دو سدان کره‌ای بنشینید، تنها عملکرد پدال ترمز است که تفاوت دو مدل را نشان می‌دهد. پدال ترمز در اپتیما و سوناتای هیبرید نرم بوده و حس مبهمی را به راننده القا می‌کند. البته این مشکل در میان خودروهای هیبریدی رایج است چرا که ترکیب کردن سیستم ترمز احیا کننده و سیستم ترمز اصطکاکی کار مشکلی است.

نسخه هیبریدی هر دو سدان کره‌ای مزیت‌های نسخه غیرهیبریدی نظیر آپشن‌های فراوان و هندلینگ عالی را حفظ کرده است. با این حال هزینه نگه داری بالاتر و بازار کار کرده کم طرفدار‌تر باعث شده تا سوناتا و اپتیمای هیبرید افت قیمت بالایی را تجربه کنند. این افت قیمت که در نسخه‌های کار کرده تویوتا CHR و لکسوس NX300 اچ هم دیده می‌شود مشکلی رایج در بازار خودروهای هیبریدی در ایران است. البته قابلیت‌های پیشرانه هیبریدی و کیفیت بالای آن آنقدر خوب است که قید چنین نقطه ضعفی را بزنیم.

مطالعه بیشتر: اعلام رسمی مشخصات کراس اوور

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد