اهمیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه صادرات/ امضای قرارداد جهت رفع مشکلات برای تبادلات مالی

اهمیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه صادرات/ امضای قرارداد جهت رفع مشکلات برای تبادلات مالی

روسای سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه در نشستی مشترک بر اهمیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه صادرات و تجارت میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا پیمان‌پاک» ريیس سازمان توسعه تجارت ایران در جریان سفر 4 روزه خود به روسیه با حضور در مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه با «ورونیکا نیکیشینا» ريیس این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدار، پیمان‌پاک با بیان اینکه برگزاری دیدارهای دو جانبه بین دو مرکز به توسعه روابط اقتصادی 2 کشور کمک شایانی خواهد کرد، گفت: در چند ماهه گذشته همکاری‌ها و مذاکرات خوبی با همدیگر داشتیم و امروز می‌توانیم با یک جمع‌بندی منطقی، اقدامات و همکاری‌ها را موثرتر پیش برده و به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی در ادامه به بحث توافقنامه صندوق ضمانت صادرات با اکسیار اشاره و تصریح کرد: قطعا بحث بیمه و امضای توافقنامه در این زمینه، می‌تواند برای تجار ایرانی و روسی امید آفرین باشد زیرا تجار تا زمان بازشدن ال‌سی، از بیمه‌های صندوق ضمانت و اکسیار استفاده خواهند کرد.

ريیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تفاهم‌نامه ما با اکسیار برخلاف سایر کشورها زمان‌بر شده، افزود: اگر تلاش کنیم این قرارداد به امضا برسد، بسیاری از تجار ایرانی که از بازار روسیه شناخت کافی ندارند، می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. در جلسه قبلی هم به این مساله اشاره شد که این قرارداد، فرصتی مناسب برای بهره‌مندی هرچه‌بهتر تجار از ظرفیت‌های صادراتی بوده و به‌نوعی موتور محرک تجار ایرانی و روسی خواهد شد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تا 2 هفته آینده این سند نهایی و آماده امضا شده تا سریع‌تر مشکل تجار دو کشور برطرف شود.

پیمان‌پاک آمادگی ایران را در خصوص ایجاد ارتباط بانکی با روس‌اکسیم با توجه به حضور نماینده بانک در این نشست اعلام و تاکید کرد که ایران برای تبادلات مالی تجار دو کشور آماده است تا از تمام ظرفیت‌های بانکی دو کشور در راستای تسهیل مالی تجار، استفاده کند.

وی ادامه داد: روس‌اکسیم می‌تواند همچنین در تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید کشتی و ایجاد و احداث زیر ساخت‌های لازم برای کریدور شمال و جنوب، نقش مهمی ایفا کند.

ريیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به حضور هیات‌های تجاری میان دو کشور و برگزاری نشست‌های B 2 B میان تجار اشاره و تصریح کرد: همانطور که مطلع شدیم، مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه هیات تجاری بزرگی را در 19 سپتامبر به ایران خواهد فرستاد و یک هیات تجاری دیگر را در مرحله دوم به کشورمان اعزام می‌کند. پیشنهاد مشخص‌مان این است که هرچه زودتر اطلاعات شرکت‌های حاضر در این هیات‌ها، به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام شود تا به‌عنوان نماینده دولت بتوان به اتاق تهران یا مجموعه‌های مرتبط با هیات اعزامی روسیه، در راستای برگزاری جلسات مشترک و بازدیدهای آنها در ایران کمک شایانی صورت گیرد.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان ایران در روسیه در نیمه شهریورماه اشاره کرد و افزود: نقش مرکز توسعه تجارت روسیه در بحث اطلاع‌رسانی این نمایشگاه به تجار روسی بسیار حايز اهمیت است و امیدواریم با حضور تجار دو کشور در این نمایشگاه اتفاقات خوبی در حوزه صنعت ساختمان رخ دهد.

کریدور شمال-جنوب، موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه توسط ریاست سازمان توسعه تجارت ایران بود. پیمان‌پاک در این خصوص خاطرنشان کرد: کریدور برای ایران اهمیت خاصی دارد و به صورت منظم جلساتی در این خصوص به ریاست معاون اول ريیس جمهور برگزار می‌شود. در همین راستا پیشنهاد می‌شود برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بنادر و گمرگ‌های مشترک بین ایران-روسیه و حتی گمرگ مشترک بین ایران-روسیه-آذربایجان، کارگروهی مشترک بین سازمان‌های توسعه تجارت هر دو کشور تشکیل شود.

در ادامه این نشست «ورونیکا نیکیشینا» ريیس مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه، ضمن تقدیر و تشکر از پیگیری و جدیت ریاست سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تسهیل تبادلات تجاری دو کشور گفت: با ایجاد زیر ساخت‌های بانکی موافق هستیم. با کمال میل به اقدامات و تصمیماتی که در حال انجام است، می‌پیوندیم زیرا می‌خواهیم شرایط قابل قبولی را برای تجارت ایجاد کنیم که در این راستا ایجاد یک محیط رقابتی مالی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه از 20 تا 22 اکتبر، همایش ساخت روسیه در میدان سرخ مسکو برگزار می‌شود، تصریح کرد: این همایش سالانه با حضور نخست وزیر روسیه در قالب نمایشگاه و یک برنامه تجاری برگزار شده و انتظار داریم یک اثر خوبی بین تجارت روسیه با کشورها داشته باشد. در این راستا از شما به‌صورت ویژه دعوت می‌کنیم که در پنل تخصصی ایران شرکت کنید.

ريیس مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه در ادامه به اهمیت کریدور شمال-جنوب برای دولت روسیه اشاره و تصریح کرد: با پیگیری‌های شما زمینی برای احداث راه‌آهن در نظر گرفته شده است که باید به‌خاطر این اتفاق از شما تشکر کنم.

وی اضافه کرد: ريیس جمهور روسیه در دیدار با رهبر و ريیس جمهور ایران اعلام کرد این کریدور تحت مدیریت خودش خواهد بود.

نیکیشینا با بیان اینکه راه اندازی این کریدور با حضور 3 معاون نخست وزیر در حال انجام است، گفت: مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه به‌عنوان مرکز صادرات، آماده مشارکت در بحث ساخت و سازماندهی این کریدور است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد