مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو/ مصوبه به مجلس برگشت

مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو/ مصوبه به مجلس برگشت

آزادسازی واردات خودرو به در بسته شورای نگهبان خورد و دوباره به مجلس برگشت. قرار است مجلس ابهامات شورای نگهبان درباره این مصوبه را بررسی و اصلاح کند. اما ایرادات شورای نگهبان به طرح آزادسازی واردات خودرو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آنگونه که سخنگوی شورای نگهبان گفته مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو دارای چند ابهام است. یکی ابهام درباره واردات بدون ارز خودرو و دیگری مغایرت‌های این مصوبه سیاست‌های حمایت از تولید و سرمایه ایرانی.

به گفته هادی طحان یکی از ایرادات شورای نگهبان به آزادسازی واردات خودرو، درباره ماده 4 این طرح بوده. یعنی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی که البته مجلس این ماده را اصلاح کرد.

ایراد دوم درباره نحوه انتقال ارز بود و شورای نگهبان از مجلس خواسته نحوه واردات خودرو بدون انتقال ارز دقیق و شفاف بیان شود.

جز ایرادات خود شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام آزادسازی واردات خودرو را مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید ایرانی و کار و سرمایه ایرانی دانسته بود. به گفته طحانی، مجمع حتی ماده 10 مصوبه را که قبلا ایرادی به آن وارد نشده بود، مغایر با سیاست‌ها دانسته است.

حالا قرار است مصوبه آزادسازی واردات خودرو دوباره به مجلس برگردد و ایرادات و ابهامات آن بررسی و برطرف شود. پس از آن، این مصوبه دوباره برای بررسی باید به شورای نگهبان برگردد و در صورت تایید این شورا، به قانون تبدیل می‌شود.

مخالفت مجمع با واردات خودرو

پیش از این هم مصطفی میرسلیم گفته بود مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه آزادسازی واردات خودرو مخالف است و شورای نگهبان هم قطعا این مصوبه را تصویب نمی‌کند.

اما داود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص گفته بود اظهارات میرسلیم نظر مجمع نبوده و نظر شخصی ایشان است. مجمع با واردات خودرو مخالف نیست.

در طرح ابتدایی، پیشنهاد شده بود که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی حذف شود. پیشنهادی که مجلس آن را رد کرد و تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به قوت خود باقی ماند.

دانش جعفری گفته بود اگر اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان حل نشود، تصمیم‌گیری درباره واردات خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده می‌شود و این مجمع باید درباره این مصوبه تصمیم بگیرد.

البته آنگونه که سخنگوی شورای نگهبان گفته مجمع ایرادات جدیدی به این مصوبه گرفته است. اما جز مجمع، آزادسازی واردات خودرو مخالفان دیگری هم دارد و حتی وزیر صمت هم با آن مخالف است. چون رضا فاطمی امین هفته قبل اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای واردات خودروی خارجی ندارد.

این در حالی است که فعالان بازار خودرو می‌گویند اگر واردت خودروی خارجی به کشور آزاد شود، هم بر کاهش قیمت خودروهای خارجی اثر می‌گذارد و هم بر قیمت خودروهای داخلی. حتی برخی از فعالان از کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو در بازار خبر داده‌اند که در صورت مخالفت مجمع با این طرح، کاهش قیمت منتفی است و حتی ممکن است قیمت خودروهای خارجی گرانتر هم بشود.

مطالعه بیشتر: واردات خودرو به کشور منتفی شد؟ / مشکل مجمع با واردات خودرو چیست؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد