چرا سیب زمینی گران شد؟

چرا سیب زمینی گران شد؟

اگر قرار باشد از فروش سیب زمینی کمتر از 8000 تومان به کشاورز برسد، برای او مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا هزینه‌ای که...

ريیس اتحادیه بارفروشان مشهد با بیان اینکه سیب زمینی سال جدید در خراسان رضوی هنوز به برداشت نرسیده، گفت: در حال حاضر سیب زمینی از همدان و کرمانشاه وارد خراسان رضوی و مشهد می‌شود. اگر روند خاصی مانند صادرات در پیش نباشد، در آینده شاهد کاهش قیمت سیب زمینی خواهیم بود. 

حیدر ساکن برجی با در خصوص وضعیت قیمت سیب زمینی در بازار اظهار کرد: هفته‌ گذشته شاهد کاهش قیمت سیب زمینی بودیم. اوایل هفته سیب زمینی در میادین بار تا 14 هزار تومان فروخته می‌شد و در انتهای هفته به 12 هزار و 500 تومان هم رسید. باید توجه داشت قیمت‌ها در مراکز تولید افزایش پیدا می‌کند. در همدان قیمت‌ها در حد 2000 تومان با مشهد تفاوت دارد که دلیل آن هم کرایه‌ها و هزینه‌های جانبی است.

وی در مورد تفاوت قیمت سیب زمینی در عمده‌فروشی‌ها با بازار خرده‌فروشی افزود: در عمده‌فروشی‌ها سیب زمینی گران فروخته نمی‌شود و شاید حتی برای کشاورز نسبت به آنچه سر جالیز می‌فروشد، ارزان‌تر باشد. بخشی از سیب زمینی‌ها توسط کارخانه‌ها با قیمت پایه 13 هزار تومان خریداری می‌شود تا فرآوری شده و به صورت چیپس و مانند آن تبدیل شود زیرا نین کاری توجیه اقتصادی دارد. بنابراین شرایط خرید کارخانه‌ها از کشاورز او را ترغیب می‌کند محصول خود را به کارخانه‌ها تحویل بدهد.

ريیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در رابطه با قیمت کنونی سیب زمینی عنوان کرد: اگر قرار باشد از فروش سیب زمینی کمتر از 8000 تومان به کشاورز برسد، برای او مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا هزینه‌ای که برای تولید صرف می‌شود، بالاتر از آن چیزی‌ است که به نظر می‌رسد. در اصل سیب زمینی گران نشده و در واقع با توجه به افت ارزش پول قیمت این محصول معمولی است.

وی ادامه داد: در کشاورزی آنچنان افزایش قیمت نداشته‌ایم و اگر بخواهیم محصولات ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، باید چاره‌ای برای کاهش هزینه‌های تولید و حمل و نقل اندیشیده شود وگرنه بر اساس هزینه‌های زیادی که کشاورزان در حمل‌ونقل و مسايل حاشیه‌ای متحمل می‌شوند، نرخ تمام شده تقریبا در همین حدود است. در حال حاضر مصرف روزانه‌ مصرف سبب زمینی در مشهد به طور میانگین 300 تن است.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد