دریافت وام با ضمانت هوشمند سهام بورسی

دریافت وام با ضمانت هوشمند سهام بورسی

بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار است توثیق هوشمند سهام انجام شود. اما توثیق سهام هوشمند سهام چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اسفند ماه سال گذشته بود که خبر امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی برای تمام سهامداران اعلام و از اردبیشهت ماه امسال نیز به نوعی اجرایی شد.

بر همین اساس روز گذشته محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در راستای ایجاد تحول دیجیتال در ارايه خدمات ذی‌نفعان به بازار سرمایه از جمله جامعه سهامداری، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام به ارايه توثیق هوشمند سهام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سهامداران بازار سرمایه از طریق توثیق هوشمند سهام می‌توانند از تسهیلات شبکه بانکی بهره‌‌مند شوند. گفت: کاربران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می‌توانند سهم قابل توثیق خود را انتخاب کنند. درنهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.

این مسوول ادامه داد: این سامانه کاملا غیرحضوری و به سادگی یک خرید اینترنتی برای سهامداران است. در قالب ارايه خدمات نوین برای جامعه سهامداری کشور پیاده‌سازی شده است.

مطالعه بیشتر: عرضه شفاف کالا در بورس به نفع مردم است
ضمانت با سهام

نیمه اسفند پارسال ريیس سازمان بورس گفت که دارندگان سهام عدالت، ETF و اوراق بدهی می‌توانند از فروردین امسال وام دریافت کنند. یعنی این سه گزینه ضامن وام می‌شوند و نیازی به حضور ضامن یا چک و سفته در بانک نیست.

همچنین محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی گفت: به ‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال 1401 اجرایی می‌شود. هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد.

اردبیهشت ماه امسال بود که بانک مرکزی اعطای تسهیلات خرد تا سقف 200 میلیون تومان را در دستور کار خود قرار است. البته وام خرد با وثیقه‌هایی همچون سهام، اوراق بدهی، سیم‌کارت و … ضمانت می‌شود.

مطالعه بیشتر: نگرانی سهامداران از تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد