درآمد سرانه ایران از پاکستان هم کمتر شد!

درآمد سرانه ایران از پاکستان هم کمتر شد!

اقتصاد ایران سال به سال آب می‌رود و البته تک‌تک ایرانی‌ها این موضوع را با پوست و گوشت و استخوان خود حس می‌کنند. اما حالا آمارهای بانک جهانی می‌گوید تولید ناخالص داخلی ایران از پاکستان هم کمتر شده و ایران با کشورهایی چون نیجریه و کنگو و جزایر سلیمان مقایسه می‌شود نه ترکیه و دیگر کشورها.

تجارت نیوز: اقتصاد ایران سال به سال آب می‌رود و البته تک‌تک ایرانی‌ها این موضوع را با پوست و گوشت و استخوان خود حس می‌کنند. اما حالا آمارهای بانک جهانی می‌گوید تولید ناخالص داخلی ایران از پاکستان هم کمتر شده و ایران با کشورهایی چون نیجریه و کنگو و جزایر سلیمان مقایسه می‌شود نه ترکیه و دیگر کشورها.

در این گزارش آمده:

* بانک جهانی (The World Bank) به تازگی تولید ناخالص داخلی (یا همان GDP) ایران را بر اساس نرخ ارز نیمایی (حدود 22 هزار و 800 تومان در زمان نگارش این متن) به روزرسانی کرده است.

* اقتصاد ایران که تا پیش از این ادعا می‌شد در زمره 20 اقتصاد بزرگ دنیا است، اکنون دست‌کم 30 رتبه تنزل پیدا کرده و ایران حالا 51 امین اقتصاد بزرگ دنیا است.

* اقتصاد ایران در سال 1399 حدود 191 میلیارد دلار کالا و خدمات تولید کرده است.

* در همان سال، اقتصاد ترکیه حدود 720 میلیارد دلار (4 برابر بیشتر از ایران) تولید داشته و اقتصاد پاکستان هم حدود 263 میلیارد دلار (حدود 37 درصد بیشتر از ایران) تولید کالا و خدمات داشته است.

* جایگاه ایران در این زمینه، بر اساس محاسبات «بانک جهانی»، به شدت نگران‌کننده شده و حالا ایران با کشورهایی هم‌رده شده که مثال فقر در کتاب‌های اقتصادی هستند.

«سرانه تولید ناخالص داخلی» در ایران در سال 2020 میلادی، حدود 2 هزار و 300 دلار محاسبه شده، یعنی تقریبا برابر با کشورهایی مانند «جزایر سلیمان»، «غنا»، «نیجریه» و «کنگو».

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد