شفاف‌‌سازی 8 شرکت‌ بورسی در سامانه کدال

شفاف‌‌سازی 8 شرکت‌ بورسی در سامانه کدال

در چند روز گذشته اطلاعیه‌‌های متعددی تحت‌عنوان «افشای اطلاعات بااهمیت» در سامانه کدال منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی چند روز گذشته اطلاعیه‌‌های متعددی تحت‌عنوان «افشای اطلاعات بااهمیت» در سامانه کدال منتشر شده است که در ادامه به تشریح جزيیات چندی از این اطلاعیه‌‌ها پرداخته شده است.

«کرازی»: شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی دلایل تغییرات سود عملیاتی در 6 ماهه نخست سال نسبت به دوره مشابه سال قبل را به شرح ذیل اعلام کرد:

1. درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره مشابه رشد 42‌درصدی داشته است که دلیل عمده آن افزایش متوسط نرخ فروش محصولات به ازای هر کیلوگرم 72‌درصد است که عمده دلایل آن عبارتند از:

افزایش نرخ محصولات داخلی بر اساس مصوبات انجمن شیشه ایران طی سه نوبت در آبان 99، اردیبهشت و تیر سال 1400.

افزایش نرخ محصولات صادراتی به‌علت افزایش نرخ جهانی بطری‌‌های شیشه‌‌ای.

2. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره مشابه 26‌درصد افزایش داشته است. بهای تمام‌شده به ازای هر کیلوگرم 50 درصد رشد داشته است که عمده دلایل آن عبارتند از:

افزایش نرخ مواداولیه مذاب و به‌ویژه مواد بسته‌‌بندی.

افزایش هزینه‌‌های حقوق و دستمزد و سربار.

در مجموع و با توجه به توضیحات ارايه‌شده سود عملیاتی شرکت در 6 ماهه نخست 1400 نسبت به دوره مشابه سال گذشته، افزایش 57‌درصدی را نشان می‌دهد.

«حآسا»: شرکت آسیاسیر ارس اعلام کرد که پیرو ابلاغیه شرکت فولادمبارکه درخصوص الحاقیه قرارداد شماره 48461822 فی‌مابین شرکت فولاد‌مبارکه با شرکت آسیاسیر ارس (موضوع حمل ریلی محصولات صادراتی شرکت فولادمبارکه به مقصد بندر‌عباس) بابت افزایش نرخ حق‌مالکانه به میزان 44‌درصد نسبت به نرخ مالکانه قبلی طی دوره یکساله از تاریخ 01/ 03/ 1400 لغایت 31/ 02/ 1401 با اعتبار 57 میلیارد تومان که جزيیات آن در گزارش تفسیری مدیریت 9ماهه منتهی به 30/ 09/ 1400 ارايه خواهد شد، شایان ذکر است با توجه به رویه گذشته و توافق و صورتجلسه تنظیم‌شده این شرکت با کارفرما این افزایش نرخ از تاریخ 01/ 03/ 1400 در محاسبات درآمدهای ماهیانه و گزارش‌‌ سود و زیان 6 ماهه منتهی به 31/ 06/ 1400 لحاظ و افشا شده است.

«لبوتان»: شرکت گروه صنعتی بوتان توضیحاتی درخصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال منتشر کرد. بر این اساس شرکت افزایش سود عملیاتی به میزان 70‌درصد در 6 ماهه نخست سال 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل را ناشی از افزایش نرخ فروش دانسته و اعلام کرده است که نسبت حاشیه سود عملیاتی در همان مقایسه تغییر بااهمیتی را نشان نمی‌دهد.

«کماسه»: شرکت تامین ماسه ریخته‌‌گری اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیات‌مدیره مورخ 15/ 09/ 1400 شرکت، با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد قیمت تمام‌شده محصول تولید شده، هیات‌مدیره با اعمال افزایش نرخ برخی از محصولات شرکت (ماسه‌‌های ریخته‌‌گری و صنعتی) به‌طور متوسط حدود 19‌درصد از تاریخ 16/ 09/ 1400 موافقت کرد. مبلغ فروش این محصولات در سال مالی قبل 1/ 55میلیارد تومان و نسبت فروش آن به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 100‌درصد بوده است.

«خپارس»: شرکت پارس‌خودرو درخصوص آخرین اقدامات انجام‌شده جهت افزایش سرمایه 6/ 2هزار میلیارد تومانی شرکت از محل مطالبات و آورده‌نقدی اعلام کرد که پس از اخذ موافقت سهامدار عمده به‌منظور انجام افزایش سرمایه به استناد بند3 از صورتجلسه شماره686 هیات‌مدیره شرکت سایپا، مکاتبه با سازمان حسابرسی در تاریخ 19/ 07/ 1400 جهت انعقاد قرارداد رسیدگی به گزارش توجیهی افزایش سرمایه انجام و پس از دریافت قرارداد، گزارش توجیهی در تاریخ 05/ 08/ 1400 به سازمان حسابرسی ارايه و رسیدگی گزارش در حال انجام بوده و به محض اخذ اظهارنظر حسابرس، از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.

«ذوب»: شرکت ذوب‌آهن اصفهان توضیحاتی درخصوص دلایل افزایش در سود عملیاتی شرکت ارايه کرد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که بازگشت به ابلاغیه مورخ 19/ 08/ 1400، مهم‌ترین دلایل افزایش سود عملیاتی این شرکت به میزان 269‌درصد مطابق با آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی 6‌ماهه نخست سال1400 نسبت به دوره مشابه سال پیش به شرح زیر است: ‌ افزایش تولید چدن‌مذاب در 6ماهه 1400 نسبت به مدت مشابه سال پیش به میزان 10‌درصد که این موضوع باعث کاهش هزینه‌‌های ثابت تولید به ازای هرتن شده است. رشد بیشتر نرخ فروش محصولات در مقایسه با بهای تمام‌شده تولید آنها که دلیل افزایش نرخ‌های فروش (به خصوص در حوزه صادرات) نیز با افزایش قیمت جهانی فولاد و افزایش نرخ تسعیر دلار بوده است. افزایش ترکیب فروش محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر مانند ریل به میزان 69 درصد، کلاف به میزان 593‌درصد و آرک تونلی به میزان 13درصد.

«وحکمت»: بیمه حکمت صبا از عدم‌حصول نتیجه از بر‌گزاری مزایده ساختمان اداری با متراژ 1514متر‌مربع با قیمت پایه کارشناسی 91 میلیارد تومان خبر داد. شرکت اعلام کرد که مزایده مذکور طبق نظر اعضای کمیسیون معاملات، به دلیل صرفه و صلاح شرکت ابطال شد.

«وساخت»: شرکت سرمایه‌‌گذاری ساختمان ایران اعلام کرد که پیرو نامه اعلام رفع نواقص مربوط به درخواست رسیدگی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی و اندوخته سرمایه‌‌ای، در این‌خصوص اقدامات لازم جهت رفع نواقص اعلامی در جریان است و درخواست ارزیابی مجدد دارایی‌های طبقه سرمایه‌‌گذاری بلندمدت از کانون کارشناسان رسمی دادگستری شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: افزایش سرمایه 8 نماد بورسی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد