یک بام و دو هوای قیمت‌گذاری دستوری

یک بام و دو هوای قیمت‌گذاری دستوری

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران طی نامه‌ای به ريیس جمهوری اعلام کرده‌اند...

به گزارش ایسنا، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی در این نامه به فعالیت بیش از 150 واحدی تولیدی محصولات سلولزی بهداشتی دستمال کاغذی با ظرفیت تولیدی بیش از 200 هزار تن در سال اشاره کرده و گفته که تولیدکنندگان این حوزه در چند ماه اخیر با سیاستگذاری غیر علمی و غیر اقتصادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و خصوصا در حوزه معاونت صنایع عمومی دفتر صنایع سلولزی مواجه شده است.

طبق این نامه به دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی دستمال کاغذی از اردیبهشت ماه سال جاری و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو (رشد 24 درصدی ظرف پنج ماه) به عنوان مواد اولیه، بدون هیچ گونه نظارت، برخی از واحدهای تولیدی با زیان دهی، کاهش تولید و تعطیلی رو به رو هستند. هیچ مرجعی هم پاسخگوی این سیاست غیر اقتصادی نیست که چگونه می‌توان همزمان قیمت مواد اولیه تیشو که با انحصار در تولید و عرضه همراه است، با نگاه بازار آزاد و عرضه و تقاضا مدیریت کرد و در عین حال واحدهای تولیدی را با قیمت‌گذاری تثبیتی محصول نهایی به ورشکستگی کامل هدایت کرد.

تولیدکنندگان همچنین تاکید کرده‌اند که مکاتبات و حضور در جلسات پی در پی و پیگیری از مراجع مختلف مشکلی از آن‌ها برطرف نکرده و تنگناهای اقتصادی این تولیدکنندگان در حال افزایش است.  

مسيولیت کاهش عرضه با وزارت صمت است

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در ادامه هشدار داده که در چنین شرایطی به مرور زمان، کاهش تولید و اشتغال باعث کاهش عرضه و کمبود محصولات خواهد شد و مسيولیت کامل آن بر عهده مدیران مسيول مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در این نامه همچنین به فعالیت دو شرکت عمده تولید تیشو (شرکت پارس حیات ساغلیگ ارونلری و شرکت زرین برگ پرشیا، به‌طور همزمان در حوزه دستمال کاغذی اشاره شده که در کنار شرکت زرین رویا که اخیرا اقدام به تولید دستمال کاغذی کرده، به دلیل بهره‌مندی از موقعیت مسلط اقتصادی و حمایت همه جانبه و اختصاصی از این شرکت‌ها، شرایط برای واحدهای کوچک بسیار سخت و ناگوار شده است.  

این گروه از تولیدکنندگان محصولات سلولزی در پایان ضمن ابراز شکوه و شکایت از "این روند تبعیضی و ناعادلانه در اداره زنجیره تامین دستمال کاغذی" از ريیس جمهوری خواسته‌اند: «فریادرس تولید کنندگان باشید و نسبت به اهمال و قصوری که تولیدکنندگان را در عصر و حرج قرار داده، رسیدگی فرمایید.»

اواخر مرداد ماه امسال مشاور اقتصادی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران با بیان اینکه با تغییر روند آنالیز قیمت در سازمان حمایت، فرآیند قیمت‌گذاری ماه‌ها طول می‌کشد، گفته بود که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شامل تیشو، کارتن و مقوا، هزینه‌های حمل و دستمزد از ابتدای سال، این تاخیر در قیمت‌گذاری سبب تعطیلی و ورشکستگی واحدهای سلولزی بهداشتی می‌شود.

local_offerبرچسب‌ها:

آخرین اخبار بورس و اقتصاد