کلیات لایحه بودجه 1400 رد شد/ حاشیه‌های ارزی امروز مجلس

کلیات لایحه بودجه 1400 رد شد/ حاشیه‌های ارزی امروز مجلس

صبح روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد کلیات بودجه 1400، نمایندگان با کلیات بودجه 1400 مخالفت کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه 1400 در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس از ارايه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه رد شد.

محمدباقر نوبخت، ريیس سازمان برنامه و بودجه که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه 1400 به صحن علنی مجلس رفته بود؛ افزایش وابستگی بودجه به نفت در کمیسیون تلفیق را در تضاد با موضع گیری‌های انتقادی نمایندگان علیه دولت خواند و خطاب به ريیس مجلس گفت: « گزارش‌های به کلی سری برای مجلس می‌آید و ایشان می‌دانند که درآمد چند صد هزار میلیاردی به چند دلار رسیده است. با این وضعیت داریم کشور را اداره می‌کنیم و مقاومت ملت را در برابر فشارهای عظیم اقتصادی به منصه ظهور رسانده‌ایم».

البته سخنان نوبخت ناقص ماند چرا که در حالی که او به عنوان معاون ريیس‌جمهور و ريیس سازمان برنامه وبودجه کشور مشغول دفاع از کلیات لایحه بودجه 1400 بود؛ تریبون وی قطع شد! ريیس مجلس به او گفت که فرصت 20 دقیقه‌ای شما تمام شد و قطع میکروفن دست ما نیست! محمدباقر قالیباف حتی به او اجازه نداد که جملاتش را کامل کند.

ريیس مجلس در واکنش به حضور پیدا نکردن ريیس جمهور در این جلسه عنوان کرد: «بر اساس قانون ريیس جمهور باید برای دفاع از کلیات بودجه سال 1400 در مجلس حضور پیدا می‌کرد به همین جهت از 10 روز قبل نامه کتبی نوشتم و از ایشان به‌طور رسمی دعوت کردم، ريیس جمهور این دعوت را اجابت نکردند لذا ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم».

قايله ارزی در صحن علنی

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های ارزی لایحه بودجه سال 1400 اظهار کرد: «از بودجه سال 1398، بحران بنزین درآمد از بودجه سال 1399 بحران بورس درآمد و از بودجه سال 1400 می‌خواهند بحران ارز دربیاورند».

او افزود: «وقتی این صحبت می‌شود که ارز 4200 تومانی قرار است تغییر کند پایان این گفتگو را جامعه تعیین می‌کند و مسيولان که این صحبت را شروع کردند نمی‌توانند رفتار مردم را کنترل کنند».

ایزدخواه با بیان این‌که حذف رانت از طریق اصلاح ارز غلط است، اظهار کرد: « اطلاعات محرمانه‌ای دارم که ثابت می‌کند این روش به سرانجام نخواهد رسید. وضع ارز 4200 تومانی یک سیاست غلط بود برای این‌که دولت بتواند ارز آزاد را در بازار بالا ببرد. بعضی به این استناد می‌کنند که ارز ترجیحی به میزان 30 درصد گوشت گوسفند را کاهش داد. سوال ساده اینجاست که مگر گوسفند مثل مرغ تا 90 درصد به نهاده‌های دامی وابسته است؟»(ایسنا)

احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس، نیز گفت: «در حوزه حذف ارز 4200 تومانی باید بگویم با همین نرخ ارز در حوزه نهاده‌های دامی بلوا در کشور ایجاد شد، قیمت مرغ را تا 35 هزارتومان افزایش دادند، نتیجه ارز 4200 تومانی به جیب مردم رفت یا به جیب وارد کننده؟»

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، هم ضمن انتقاد از عدم حضور ريیس جمهور در جلسه اظهار کرد: «رییس جمهور باید در مجلس حضور پیدا می‌کرد و درباره‌ی نحوه هزینه‌کرد مابه‌التفاوت نرخ ارز توضیحاتی ارايه می‌کرد و درباره اینکه ارز 4200 تومانی را به چه کسانی دادند توضیح می‌دادند که نمونه آن 120 میلیارد تومان به یک دانشگاه است. ای کاش رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کرد و می‌گفت که چرا یارانه را به بخشی از مردم داده و بخشی دیگر نداده‌اند یا این‌که چرا میزان دریافتی افراد تحت پوشش کمیته امداد این‌قدر کم بوده است؟»(ایسنا)

ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه مجلس، نیز نماینده دیگری بود که درباره ارز 4200 تومانی در بودجه 1400 این‌طور اظهار نظر کرد: « لایحه بودجه دولت بیشتر جنبه سیاسی داشت تا جنبه رفع مشکلات مردم، به صف های خرید روغن نگاه کنید، در کجا برای فراهم کردن کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی داده شد؟ ما که تا پایان سال ارز 4200 تومانی در اختیار دولت قرار دادیم، چرا هر روز مسيله جدیدی برای مجلس یازدهم که به فرموده مقام معظم رهبری یکی از قوی ترین و انقلابی ترین مجالس است، ایجاد می کنند؟»

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، نیز درباره درآمدهای ارزی دولت در بودجه گفت:« دولت می‌تواند 25 هزارمیلیارد تومان به درآمدهای ارزش افزوده اضافه کند؟ یا می‌تواند 17 هزارمیلیارد تومان از محل ورود خودروها از مناطق آزاد به کشور را تامین کند؟ نمی‌تواند. منابع فربه شدند به امید این دولت، ولی این دولت نمی‌تواند منابع را تامین کند».(ایسنا)

الیاس نادران، ريیس کمیسیون تلفیق مجلس، هم در پایان رد کلیات بودجه 1400 را عروسی دولت خواند و در بخشی از سخنانش درباره ارز 4200 تومانی گفت:« اگر ارز 4200 تومانی را حذف کردیم در تبصره 14 برای آن مابه‌ازا قرار دادیم و هم اگر قرار باشد این ارز بماند منابع آن از تبصره 14 حذف شده و به تبصره یک بازمی‌گردد. ما خواستیم ارز را به جای صادرکننده به مردم بدهیم ولی اگر ارز 4200 تومانی بماند هم هیچ اتفاقی برای بودجه نمی‌افتد.»

او افزود:« ما افشاگری کردیم و هزینه آن را پذیرفتیم . مخالفان حذف ارز 4200 تومانی می‌گویند ارز را اگر 17 هزار 500 تومان کنید چنان و چنین می‌شود درحالی که خود دولت برای صادرات دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت، فقط هشت میلیارد دلار را 4200 تومانی درنظر گرفته و مابقی را با 17هزار و 500 محاسبه کرده است. من به شما می‌گویم اگر دولت عرضه داشته باشد و قیمت دلار را کم کند، این قیمت را تا هر کجا پایین بیاورد ما نرخ ارز بودجه را پنج هزار تومان کمتر در نطر می‌گیریم».

پس از این جلسه، علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان این که عصر همسایه هراسی به سر آمده است، گفت: آماده همکاری با مجلس در انجام اصلاحات لایحه بودجه هستیم.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد