قطع گاز چند تولیدی سیمان در مناطق شمالی

قطع گاز چند تولیدی سیمان در مناطق شمالی

افزایش مصرف گاز در برخی از مناطق کشور موجب شد تا، گاز چند واحد سیمانی در مناطق شمالی و شمال شرقی کشور قطع شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، عباس حسینی نايب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با اشاره به اینکه از هفته گذشته با کاهش دمای هوا، داستان تکراری قطع گاز صنایع در روزهای سرد سال آغاز شده است، گفت: از شنبه هفته گذشته، همزمان با کاهش دمای هوا قطع گاز واحدهای سیمانی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر واحد‌های سیمانی که در مناطق شمالی و شمال شرقی کشور قرار دارند، با قطعی گاز مواجه هستند و هم‌اکنون تولید سیمان در این مناطق با سوخت مازوت انجام می‌شود.

هر چند از هفته گذشته که گاز واحدهای سیمانی قطع شده، تولید با مازوت ادامه دارد اما این اتفاق هزینه‌ تولید را افزایش خواهد داد و بار بیشتری را بر دوش واحدهای تولیدی خواهد گذاشت. مدیرعامل هلدینگ سیمان تهران در این باره توضیح داد: در سال جاری قیمت گاز واحدهای سیمانی از 119 تومان در هر مترمکعب به 450 تومان در هر متر مکعب افزایش یافت به این ترتیب در شش ماهه اول سال، قیمت تمام شده یک تن سیمان فقط به واسطه افزایش قیمت انرژی 35 درصد رشد داشته است. این افزایش به غیر از رشد سایر اقلام هزینهای است. اکنون با قطع گاز و اجبار واحدها برای تولید با مازوت، هزینه حمل مازوت نیز به واحدهای تولیدی تحمیل خواهد شد و به این ترتیب قیمت تمام شده سیمان، تنها در بخش تامین سوخت حدود 60 درصد افزایش خواهد یافت.

گاز صنایع سیمان در حالی همزمان با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف قطع شده است که واحدهای سیمانی در تابستان امسال با قطعی برق، به منظور تامین برق خانگی روبه‌رو بودند. قطعی برق تولید سیمان در بسیاری از واحدها را متوقف کرد و توقف فعالیت واحدها، تولید سیمان در تابستان را حدود دو درصد کاهش داد.

منبع: اقتصادنیوز

مطالعه بیشتر: هشدار به مشترکان پرمصرف گاز

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد