انتظار ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر

انتظار ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر

برای بازار امروز نیز ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر را انتظار خواهیم داشت. کاهش دامنه نوسان در سمت منفی قیمت‌ها و عدم ثبت شدن قیمت‌های منفی همچنان فشار فروش را نگه داشته و انگیزه برای خرید نیز در سطح بازار به‌طور حداقلی باقی‌مانده است.


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد کاهش شاخص کل بودیم. این نماگر با کاهش بیش از 5 هزار و 600 واحدی به رقم یک میلیون و 232 هزار و 700 واحد رسید. از شعبده‌بازی‌های تیم جدید مدیریتی در سازمان بورس می‌توان به یکسان بودن اثر مثبت ملی مس بر شاخص کل با 3.270 واحد و چهار سهم بزرگ دیگر بازار یعنی "فارس"، "شستا"، "فولاد" و "تاپیکو" که اکثرا صف فروش بودند اشاره کرد. درواقع با دامنه نوسان مثبت 6درصدی و منفی 2درصدی، شاخص کل درحالی‌که اکثر شرکت‌های صف فروش یا روند منفی دارند با کاهش کمتر از نیم درصد مواجه می‌شود و این موضوع از ابداعات بی‌نظیر و بی‌بدیل ريیس جدید سازمان بورس و تیم سراسر کارشناس و کاربلد ایشان محسوب می‌شود.


همان‌گونه که در روز‌های گذشته اشاره شد شاهد کم شدن نقدشوندگی بازار با اجرای شرایط دامنه نامتقارن هستیم. ارزش معاملات بازار به 100 هزار میلیارد ریال رسید و این در حالی است که بیش از 30 هزار میلیارد ریال از این معاملات مربوط به اوراق بدهی است.


سیاست و اقتصاد کلان

عملکرد بودجه نشان می‌دهد در 9ماهه سال جاری 86 درصد از منابع محقق شده و دولت توانسته در شرایط تحریمی ماهانه 740 میلیارد تومان از فروش نفت و گاز درآمد کسب کند. عملکرد 9ماهه منابع بودجه 99 نشان می‌دهد حدود 87 درصد بودجه محقق شد؛ بنابراین از 428 هزار و 260 میلیارد تومان مصوب 9 ماهه بالغ‌بر 371 هزار و 306 میلیارد تومان عملکرد وجود دارد. سهم مالیات‌ها 146 هزار و 733 میلیارد تومان شده که اشخاص حقوقی حدود 40 هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند. مالیات بر درآمد 27.8 هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت 17.4 هزار میلیارد تومان، مالیات بر واردات 10.7 هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالا‌ها و خدمات 50.7 هزار میلیارد تومان بود. 23.3 هزار میلیارد تومان حاصل شد که 8.2 هزار میلیارد تومان ناشی سود سهام شرکت‌های دولتی و 15 هزار میلیارد تومان از سایر درآمد‌های این بخش به دست آمد. باوجودآنکه هنگام ارايه لایحه بودجه سال جاری به مجلس، مسيولان دولتی معتقد بودند امکان فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز وجود دارد، اما تحریم‌ها اجازه چنین کاری را نداده و عملکرد این بخش ناشی از ناکارآمد بودن رویکرد در پیش گرفته‌شده است. تحقق عملکرد 9 ماهه به رقم مصوب این مدت 15.8 درصد بوده و 6.7 هزار میلیارد تومان فروش ثبت شده است.

به‌عبارت‌دیگر دولت ماهانه 740 میلیارد تومان از محل فروش نفت و میعانات گازی درآمد کسب می‌کند. سومین بخشی که دولت در بودجه از آن کسب درآمد می‌کند فروش اوراق و استقراض بوده و باید در سررسید اصل و سود آن را بپردازد. در 9 ماهه 172.7 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی به دست آمد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره لایحه اصلاحی بودجه سال 1400 را بررسی می‌کنند.

در بازار ارز و سکه، روز گذشته شاهد سقوط سنگین قیمت‌ها بودیم. قیمت هر سکه طلا با بیش از 3.5 درصد کاهش قیمت به 11 میلیون و 500 هزار تومان رسید. قیمت نیم‌سکه نیز با 100 هزار تومان کاهش به 6 میلیون و 500 هزار تومان رسید. قیمت دلار آمریکا نیز با کاهش در حدود 200 تومانی به کمتر از 25 هزار تومان رسید و به 24 هزار و 950 تومان رسید.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر را انتظار خواهیم داشت. کاهش دامنه نوسان در سمت منفی قیمت‌ها و عدم ثبت شدن قیمت‌های منفی همچنان فشار فروش را نگه داشته و انگیزه برای خرید نیز در سطح بازار به‌طور حداقلی باقی‌مانده است. از سوی دیگر کاهش مجدد قیمت ارز و بهبود فضای سیاسی بین‌المللی می‌تواند رکود بازار را تشدید کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد