نوسان قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟ / تاثیرات طولانی شدن مذاکرات در بازار

نوسان قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟ / تاثیرات طولانی شدن مذاکرات در بازار

اونس جهانی طلا در بازار امروز حدود شش دلار افزایش داشت و با توجه به افزایش قیمت دلار روز چهارشنبه، قیمت طلا و سکه افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در بازار روز چهارشنبه اونس جهانی طلا با افزایش شش دلاری به 1775 دلار رسید. دلار در بازار روز چهارشنبه افزایش قیمت داشت و افزایش اونس جهانی و قیمت دلار موجب افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روز 31 شهریور شد.

تعداد کمی از فعالان بازار طلا و سکه پیش‌بینی می‌کردند که اونس جهانی طلا به راحتی به روند صعودی برگردد.

در واقع اونس طلا که در روزهای ابتدایی هفته تاثیر زیادی در افزایش فعالیت فروشندگان بازار سکه داشت، روز سه‌شنبه محرکی قوی برای رشد فلز گران بهای داخلی شد. در بازار امروز به دلیل افزایش اونس و نرخ ارز، سکه توانست به کانال 12 میلیون تومان نزدیک شود.

فعلان بازار سکه عقیده دارند که سکه برای شکست مقاومت 12 میلیون تومان نیازمند افزایش قیمت دلار به 27 هزار و 800 تومان است.

محمد کشتی‌آرای، نایب ريیس دوم اتحادیه طلا در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره کاهش قیمت‌های امروز نسبت به هفته گذشته خبر داد و توضیح داد: با وجود اینکه قیمت طلا و سکه در بازار امروز با افزایش همراه بود اما قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته نزولی بوده است.

کشتی‌آرای با اشاره به افزایش شش دلاری اونس و افزایش نرخ ارز ادامه داد: افزایش دو فاکتور تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار امروز شد.

نایب ريیس اتحادیه طلا در ادامه به کاهش شدید داد و ستد در بازار اشاره کرد و از کاهش حباب سکه خبر داد. حباب سکه به 520 هزار تومان رسیده است. کاهش حباب سکه در کنار کاهش قیمت‌ها در بازار نشان دهنده کاهش تقاضا در بازار است.

نایب ريیس اتحادیه طلا عقیده دارد با توجه به نوسانات اونس جهانی و نرخ ارز در هفته گذشته احتمالا نوسانات قیمتی در بازار طلا و سکه ادامه داشته باشد.

اقتصادنیوز نوشت:

قیمت سکه ظرفیت رشد بیشتر را دارد

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی 11 میلیون و 650 هزار تومان قرار داشت. قیمت طلای جهانی روز گذشته تغییراتی مثبت را به ثبت رساند، قیمت سکه تا حوالی ساعت 5 عصر به طور معناداری بالا نرفته بود. در نتیجه قیمت سکه ظرفیت آن را داشت که افزایش یابد.

سکه که در معاملات پشت خطی با رشد قیمت همراه بود و در شروع معاملات امروز روی 11 میلیون و 700 هزار تومان قرار گرفت. قیمت طلای جهانی در این مقطع 1774 دلار گزارش شد و قیمت دلار روی 27 هزار و 520 تومان قرار داشت. با این حساب حباب قیمتی سکه حدود 1٫8 درصد به دست آمد که به طور معناداری کوچک بود.

قیمت سکه پتانسیل رشد بیشتر را داشت و عبور از مرز 11 میلیون و 800 هزار تومان دشوار به نظر نمی‌آمد. اگر در همین سطوح قیمت دلار و طلا قیمت سکه روی مرز 11 میلیون و 800 هزار تومان قرار می‌گرفت باز هم حباب آن زیر 3 درصد بود. به هر روی قیمت سکه در ادامه رشد کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 11 میلیون و 750 هزار تومان قرار گرفت.

طولانی شدن مذاکرات چه تاثیر بر بازار دارد؟

در شبکه‌های اطلاع رسانی مبادله ارز برخی از خبرهای حاشیه‌ای نشست سازمان ملل جلب توجه می‌کند. مثلا وزارت خارجه آمریکا اظهار کرده است که واشنگتن آماده بازگشت فوری به مذاکرات وین است، اما شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده جدید ایران چارچوب رایزنی‌های انجام شده در وین را نخواهد پذیرفت.

مستقل از موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن، فعالان بازار انتظار ندارند که مذاکرات احیای برجام به زودی نتیجه دهد. تا تعیین شدن نتیجه مذاکرات نیز بازار همیشه این ظرفیت را دارد که خبری و مستعد نوسان‌گیری شود. در هفته‌های اخیر بانک مرکزی حجم عرضه دلار را در سطوح بالایی نگه داشته و به نوعی بازار ارز را کنترل کرده است، اینکه با طولانی شدن فرایند احیای برجام و با محدودیت منابع بانک مرکزی قیمت دلار دچار چه سرنوشتی می‌شود، سوالی است که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار نسبت به روز گذشته افزایش یافت. قیمت سکه امامی نسبت به روز گذشته قدری رشد کرد، اما حباب قیمتی آن هنوز خیلی کوچک بود. قیمت سکه ظرفیت آن را داشت که رشد کند و از مرز 11 میلیون و 800 هزار تومان عبور کند، اما این اتفاق تا پایان معاملات نیمه اول روز نیافتاد.

مطالعه بیشتر: افزایش قیمت در بازار طلا و سکه / صعود اونس جهانی و نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌ها شدند

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد