با این 10 نشانه خودرو را به تعمیرگاه ببرید

با این 10 نشانه خودرو را به تعمیرگاه ببرید

پیشرانه ماشین قلب تپنده آن محسوب می‌شود و باید از آن به خوبی مراقبت کرد. در ادامه با 7 نشانه برای موتور خودرو که...

اگر صاحب خودرویی هستید که کارکرده محسوب می‌شود یا حتی اگر خودروی صفر کیلومتر دارید باید بدانید که ممکن است مشکلات جدی برای آن به وجود بیاید و خراب شود. هر خودرویی بالاخره روزی پایش به تعمیرگاه باز می‌شود و مکانیک با تخصصی که دارد می‌تواند آن را حل کند؛ اما آیا بهتر نیست پیش از خرابی خودرو، جانب احتیاط را رعایت کنیم تا اصلا مشکلی به وجود نیاید؟

همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که برای کاهش هزینه تعمیرگاه بهتر است پیش از بروز یک خرابی یا مشکل، متوجه آن شده و جلوی آن را بگیریم یا از هر کجا که متوجه بروز خرابی شدیم نسبت به حل آن اقدام کنیم؛ چرا که جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم منفعت است.

امروز قصد داریم درباره موتور و خرابی‌های آن صحبت کنیم و می‌خواهیم ببینیم چه زمانی موتور خودرو نیاز به تعمیر دارد. همیشه در مواجهه با هر مشکلی گفته می‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است. شاید فکر کنیم این مشکل تنها برای سلامت انسان‌ها صادق است، اما می‌دانیم که این‌گونه نیست و حتی برای سلامتی پیشرانه خودرو نیز کاربرد دارد.

گاهی سر و صدای ناشی از موتور نشانه‌ای جدی است که باید به آن دقت کرد. گاهی نیز علايمی وجود دارد که به وضوح ذهن ما را به سمت خرابی موتور می‌برد. بنابراین پیشگیری قبل از درمان اصل مهمی است که باید در نظر داشت. اگر موفق شوید قبل از بروز مشکل و در زمان درست آن را تشخیص دهید، هم آسیب جدی به موتور وارد نمی‌شود و هم هزینه‌هایی که برای آن صرف می‌کنید کمتر است.

این مقاله مناسب رانندگانی است که با ساز و کار و مشکلات موتور خودرو آشنا نیستند و نمی‌دانند در مواجهه با آن مشکل باید چه اقدامی انجام داد. بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

1. روشن شدن چراغ چک

در نمایشگری که روبه‌روی شما قرار دارد یک‌سری اطلاعات مهم نمایش داده می‌شود. اولین و مهم‌ترین نشانه‌ای که به راننده هشدار می‌دهد موتور دچار مشکل شده، چراغ چک است. در صورتی که چراغ چک ماشین شما روشن می‌شود، حتما پیش یک مکانیک حرفه‌ای بروید و از او بخواهید موارد مورد نیاز را چک کند.

یک‌سری دلایل مشخص می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند که عبارتند از: ایراد در مبدل کاتالیزور، خراب شدن شمع‌ها و وایرها، ایراد در کويل، وجود مشکل در سنسور هوا و خراب شدن سنسور اکسیژن.

2. لرزیدن موتور ماشین

همچنین یکی دیگر از 7 نشانه برای خرابی موتور، لرزش موتور است. ممکن است وقتی خودروی خود را متوقف می‌کنید، موتور آن لرزش غیر طبیعی داشته باشد. در صورتی که متوجه چنین چیزی شدید در اسرع وقت خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید. اگر این مشکل را پشت گوش بیندازید، مطمين باشید پیشرانه آسیب جدی خواهد دید.

حتی ممکن است مجبور شوید در صورت نادیده گرفتن این صدا، موتور ماشین را عوض کنید و در این صورت متحمل هزینه‌های گزافی خواهید شد. در نظر داشته باشید که تعویض موتور خودرو اصلا ایده خوبی نیست. اگر قصد دارید در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنید، بهتر است به فکر خرید یک ماشین جدید باشید.

3. نشت روغن

حتما می‌دانید که قلب تپنده خودرو، موتور آن است و اگر دیدید که از پیشرانه روغن می‌چکد و متوجه نشتی شدید باید حتما خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید. وقتی روغن به تمامی قطعات خودرو نمی‌رسد، روانکاری آنها با مشکل مواجه شده و باعث فرسایش و در نتیجه خرابی برخی قطعات می‌شود.

4. دود اگزوز و رنگ آن

فرض را بر این می‌گذاریم که شما یکی از طرفداران پر و پا قرص محیط زیست هستید؛ بنابراین حتما می‌دانید که خروج دود سیاه از اگزوز خودرو به محیط اطراف آسیب می‌رساند. وجود یک آسیب و اشکال جدی در موتور خودرو عواقبی نظیر خروج دود نامتعارف از اگزوز دارد.

دو علت برای بروز چنین مشکلی می‌توان بیان کرد: اول این که سوخت زیادی داخل موتور رفته و دوم این که شمع‌ها به درستی جرقه نزده‌اند. اگر دیدید که دود سیاه و غلیظ از اگزوز خارج می‌شود حتما پیش متخصص خودرو بروید و علت دقیق را جویا شوید تا بتوانید هر چه سریع‌تر مشکل را برطرف کنید.

5. روشن شدن خودرو به سختی

سوار ماشین شوید و استارت بزنید. اگر ماشین روشن شد یعنی همه چیز بر وفق مراد است و در غیر این صورت بدانید که مشکل از موتور است و باید رفع شود. وقتی استارت می‌زنید، سوخت از درون لوله‌هایی به جریان می‌افتد و به موتور می‌رسد و وقتی که ماشین استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود یعنی چیزی در مجرای این لوله‌ها گیر کرده که اجازه رسیدن سوخت به مقصد را نمی‌دهد. حتی ممکن است این مشکل هنگامی رخ دهد که هوا به قدر کافی برای احتراق وجود ندارد.

6. کم آوردن خودرو در سربالایی‌ها

گاهی اوقات خودروی شما توان بالا رفتن از سربالایی را ندارد و مشکل دقیقا از سیستم سوخت‌رسانی است. پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز این مشکل سریعا مشکل را رفع کنید. ممکن است این مشکل به علت کثیف بودن فیلتر بنزین باشد، ولی اگر فیلتر مورد نظر را عوض کردید و مشکل همچنان وجود داشت، خودرو را به اولین نمایندگی ببرید.

7. نداشتن شتاب لازم

یکی از مشکلاتی که در اغلب خودروها رخ می‌دهد، نداشتن شتاب لازم برای سرعت گرفتن خودرو است. حتما تاکنون دیده‌اید که هر قدر پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو راه نمی‌رود. به احتمال زیاد در چنین مواقعی سیستم سوخت‌رسانی دچار مشکل شده و باید علت را در موارد زیر جستجو کرد:

  • کثیف بودن سیستم انژکتور

  • وجود نشتی در لوله‌های سوخت رسانی به موتور

  • از کار افتادن پمپاژ بنزین

  • کثیف بودن فیلتر بنزین

8. کم شدن قدرت موتور

دلایل مختلفی برای کم شدن قدرت موتور وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها جوش آوردن خودرو است. جوش آوردن خودرو همچنین باعث می‌شود نوعی بوی سوختگی پلاستیک بلند شود، صدای موتور زیاد شود و چراغ گیج به مرز هشدار برسد. همچنین اگر دیدید که از کاپوت بخار بلند می‌شود بدانید که جوش آورده است.

مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود خودرو جوش بیاورد عبارتند از: کم بودن آب رادیاتور، نشتی سیستم خنک کننده موتور، کم بودن روغن و رسوبات داخل رادیاتور. در صورتی که متوجه این علايم شدید باید سریعا خودرو را نگه دارید؛ چرا که ممکن است آب رادیاتور خشک شود و در بدترین حالت موتور بسوزد.

9. سر و صدای غیر عادی موتور

یکی از 7 نشانه برای خرابی موتور، سر و صدای زیاد آن است. ممکن است صداهای مختلفی از خودرو بشنوید که هر یک نشان دهنده نوعی از مشکل است. صدای زیادی که از زیر کاپوت شنیده می‌شود ممکن است اعصاب راننده را به هم بریزد و باید هر چه سریع‌تر آن را حل کرد. در ادامه با رایج‌ترین علت صداهای موتور آشنا خواهید شد:

  • شنیدن صدای سوت نشان دهنده ایراد در سیستم خنک کننده موتور است.

  • شنیدن صدای تق تق به احتمال زیاد نشان دهنده یاتاقان زدن است.

  • اگر صدای تیک تاک شنیدید بدانید که سوپاپ‌ها دچار مشکل شده‌اند.

  • صدای غژغژ هم وقتی استارت می‌زنید نشان دهنده مشکل یا خرابی تسمه تایم است.

10. قاطی کردن آب و روغن

حتما شنیده‌اید که می‌گویند ماشین آب و روغن قاطی کرده است؛ اما یعنی چه؟ گاهی پیش می‌آید که آب رادیاتور از مجراهایی وارد موتور می‌شود و در آنجا با روغن قاطی خواهد شد. در این حالت موتور بیش از حد نرمال داغ می‌شود و بر اثر داغی بیش از حد، واشر سر سیلندر می‌سوزد. اما از کجا بفهمیم که ماشین آب و روغن قاطی کرده است؟

در صورتی که داخل رادیاتور خودرو روغن دیده شود یا هنگام روشن شدن و کار کردن ماشین رادیاتور سرد باشد و موتور بخار کند یعنی روغن و آب با یکدیگر ترکیب شده‌اند. در صورت بروز این مشکل سریعا پیش یک مکانیک ماهر بروید تا بدین ترتیب جلوی خسارت‌های بیشتر را بگیرید.

سخن پایانی

راهکار ساده برای جلوگیری از وقوع موارد بالا که در صورت بروز واقعا دردسر زیادی ایجاد می‌کنند، بررسی تمامی موارد ضروری موتور است. باید برای خودتان چک لیستی داشته باشید و بر اساس آن اقدام به بازرسی خودرو کنید. اغلب اوقات یک بررسی ساده می‌تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرد.

همچنین مهم‌ترین نکته درباره چک لیست، بررسی خودرو پیش از سفر است. همین الان توصیه می‌کنیم چک لیست خود را آماده کنید و پیش از این که خودرو را روشن کنید آنها را بررسی کنید. دستگاه دیاگ می‌تواند اغلب این مشکلات را در کمترین زمان ممکن شناسایی کند. نظر شما درباره 7 نشانه برای خرابی موتور خودرو که باید در نظر داشت چیست؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد