موضع کانون سردفتران درباره بخشنامه جدید ثبت

موضع کانون سردفتران درباره بخشنامه جدید ثبت

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: با حذف تاییدیه صادره از مراکز تعویض پلاک، تنظیم اسناد مربوط به خودرو در دفاتر اسناد رسمی تسهیل شد.

ایرنا: رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: با حذف تاییدیه صادره از مراکز تعویض پلاک، تنظیم اسناد مربوط به خودرو در دفاتر اسناد رسمی تسهیل شد.

علی خندانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران، با اشاره به بخشنامه امروز معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص عدم لزوم ارایه تاییدیه صادره از مراکز تعویض پلاک در تنظیم اسناد قطعی خودرو، گفت: با عنایت به امتناع مراکز تعویض پلاک از صدور و تحویل تاییدیه مربوط به پلاک و در نتیجه، بروز مشکلاتی در راستای تنظیم سند برای مراجعین در دفاتر اسناد رسمی، بخشنامه شماره 115854/1400 مورخ 31/6/1400 معاونت محترم امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر حذف تاییدیه پلاک بمنظور تسریع و تسهیل تنظیم اسناد خودرو صادر شد، لذا همانگونه که سابقا نیز در رای وحدت رویه صادره از کمیسیون وحدت رویه کانون سردفتران و دفتریاران تصریح شده، دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند به هیچ وجه نیازی به اخذ تاییدیه نخواهند داشت.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز امروز با تکذیب خبر جایگزینی برگ سبز به جای گواهی نقل و انتقال مراکز تعویض پلاک برای صدور سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی گفت: صدور سند رسمی خودرو نیازی به گواهی تعویض پلاک ندارد.

مهدی اقبال افزود: بخشنامه جدید سازمان ثبت اسناد ارتباطی به جایگزینی برگ سبز با گواهی نقل و انتقال ندارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در صراحت ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب سال 1389 تصریحی در خصوص ملاحظه گواهی نقل و انتقال خودرو، قبل از انتقال خودرو ندارد و سران دفاتر مستقلا می توانند نسبت به صدور سند خودرو اقدام کنند.

اقبال اضافه کرد: بر اساس بخشنامه جدید، برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک، ابرازی از طرف دارنده خودرو که مبین احراز، بررسی و طی تشریفات قانونی مصرحه بوده کفایت می کند و از این پس به گرفتن تاییدیه از مراکز تعویض پلاک قبل از انتقال قانونی خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیازی نیست.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: قبلا بخشنامه ای از سوی معاونت امور اسناد سازمان ثبت صادره شده بوده که از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد و بر مبنای آن باید گواهی تاییدیه انتقال خودرو دریافت می شد.

اقبال تاکید کرد: بعضا متاسفانه بخشنامه جدید امور اسناد را مبنی بر قبول برگ سبز به جای گواهی نقل و انتقال تلقی کرده اند در حالی که چنین نیست و بخشنامه صادره ارتباطی به برگ سبز ندارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد