بورس در هفته آینده نوسان شدید خواهد داشت؟

بورس در هفته آینده نوسان شدید خواهد داشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بازار سرمایه در هفته آینده گفت: در هفته پیش رو به نظر نمی‌رسد بازار سرمایه نوسان شدیدی را تجربه کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مهدی میرزایی در باره وضعیت بازار سرمایه در اولین هفته مهر گفت: نه فقطدر این هفته بلکه در 2 هفته گذشته تغییر در شاخص بازار سرمایه متاثر از 2 عامل کلی بود. طبق تصمیم گیری‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه برای پوشش کسری بودجه انتشار اوراق شدت گرفته است و  در 3 هفته گذشته بیش از 3 میلیارد تومان اوارق به فروش رفته است باتوجه به این میزان فروش طبیعتا خریداران آن افراد عادی نخواهند بود و بخش دیگر آن را بانک‌ها و  حقوقی‌ها خرید می‌کنند.

او افزود: با توجه به موارد ذکر شده طبق سوابق و رفتار شناسی‌هایی که در سال  گذشته صورت گرفته است حقوقی‌ها باید مقداری از سهام خود را بفروشند و اوراق خریداری کنند و یا اینکه مبلغی که قبلا به سهام خود تخصیص داده بودند را  وارد بازار نکنند و اوراق خریداری کنند.

میرزایی تصریح کرد: از طرف دیگر دومین عامل تاثیر گذار برای تغییر شاخص در این هفته غیر اقتصادی است در واقع رویدادهای سیاسی نیز در این تغییرات دخیل بوده‌اند که این امر متاثر از موضوع مذاکرات هسته‌ای بود و تقریبا  از 2 هفته گذشته تا اوایل این هفته جو عمومی جامعه بر این سمت بود که سر انجام این مذاکرات به توافق و تفاهم می‌رسد که این امر  سبب کاهش نرخ دلار و ریش شاخص می‌شود اما بعد از اعلام اینکه این مذاکرات آن طور که تصور می‌شد پیش نرفت سبب شد نرخ ها در بازار افرایش یابد و روند کاهش نرخ دلار در بازار مهار شد بر این اساس بازار سرمایه بر این مبنا اندکی رشد کرد که این امر همراه با روند صعودی نرخ ارز بوداما این میزان به صورت چشمگیر نبوده است. 

او بیان کرد: بازار سرمایه متاثر عوامل روانی و نرخی  است و با توجه به شرایط موجود در کشور تصور نمی‌شود بازار وارد فاز نوسانات شدید شود به صورتی که شاهد ریزش شدید یا رشد چشمگیر نخواهیم بود از طرف دیگر موضوع فروش اوراق همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد این امر تشدید خواهد شد و رقم‌های بسیاری باید در بازار به فروش برسد. این عوامل همانند ترمزی در بازار سرمایه عمل می‌کند و نمی‌گذارد بازار رشد چشمگیری را تجربه بکند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد