منافع ارز ترجیحی باید به مردم بازگردد

منافع ارز ترجیحی باید به مردم بازگردد

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی به عده‌ای خاص موجب ایجاد رانت شده است در حالی که منافع ارز ترجیحی باید به مردم بازگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رییس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص حذف ارز 4200 تومانی گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی تاکید کرد: حذف ارز 4200 تومانی ضرورت دارد اما این کار را با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار گیرند.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: این اصلاح جزو برنامه‌های دولت است که انجام می‌شود و در وقت مناسب به مردم اطلاع می دهیم. در این موضوع، مشارکت مردم شرط اجرای موفق است.

در همین راستا، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارز یک دارایی متعلق به دولت است، اظهار کرد: دسترسی عده ای به ارز 4200 تومانی با عنوان حمایت از جامعه موجب ایجاد رانت شده و توسط برخی سوداگران مورد سواستفاده قرار گرفته است، به همین دلیل نفعی که دولت از عرضه این ارز دنبال می کرد به جامعه نرسیده است.

«رضا زیتون نژاد» تصریح کرد: عرضه ارز 4200 تومانی اثری بر کاهش قیمت کالاهای اساسی و عمومی در بازار نداشت و به همین دلیل انتقادات بسیاری را از سوی فعالان و کارشناسان اقتصادی به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه نهایی ارايه این نرخ ارز کاهش قیمت ها در بازار نبوده است، خاطرنشان کرد: نباید ارز ارزان در اختیار بخشی قرار بگیرد بدون اینکه سودی به مردم منتقل شود، این روند تنها موجب آسیب شده زیرا مزیتی از دولت سلب شده اما به جیب ملت نرفته است.

به گفته زیتون نژاد، اگر ارز 4200 تومانی نتواند سطح عمومی قیمت کالاها را کاهش دهد، تخصیص آن توجیه اقتصادی ندارد و حذف آن می تواند کمک بیشتری به اقتصاد کند.

وی تصریح کرد: البته حذف این ارز نیاز به برنامه ریزی مناسب دارد زیرا می تواند به طور ناگهانی موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی شود، به همین دلیل دولت باید به دنبال راه حلی دقیق برای حفظ تعادل در بازار باشد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت: ارز 4200 تومانی بعد از حذف می تواند به صورت حمایت های مالی در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار بگیرد.

وی افزود: طبق دستور رییس جمهوری مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی باید راهکاری اجرایی شود که این روند منجر به افزایش قیمت دارو کالای اساسی نشود و منافع ناشی از این کار مستقیم به مردم برسد.

طی روزهای گذشته «احسان خاندوزی» امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد که ارز 4200 تومانی هزینه های بسیاری را بر فعالان اقتصادی تحمیل می‌کند که نیاز به تغییر این روند در کشور دیده می شود.

وی تاکید کرد که ارز 4200 تومانی مشکلی را برای مدیران ایجاد نمی‌کند اما ادامه این مسیر و تاخیر در اجرای برنامه‌ها، فعالان اقتصادی را با چالش رو به رو کرده است.

منبع: ایرنا

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد