جزيیات اختصاص سهام عدالت 10 میلیون تومانی برای جاماندگان اعلام شد

جزيیات اختصاص سهام عدالت 10 میلیون تومانی برای جاماندگان اعلام شد

با تصویب هیات وزیران، باقیمانده سهام متعلق به دولت در برخی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی به صورت مستقیم به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند، واگذار می‌شود.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در متن تبصره 2 قانون بودجه سال جاری آمده است: "دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه (1) و (2) ماده (2) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مدد جویان سازمان بهزیستی کل کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اقدام نماید. "

حال بر اساس از ابتدای سال، افرادی که سهام عدالت ندارند در انتظار اجرای قانون فوق و اختصاص سهام عدالت هستند؛ موضوعی که با صحبت‌های یک مقام مسيول، وارد فاز اجرایی شد. در این باره، ريیس سازمان خصوصی سازی در خردادماه امسال در خصوص آخرین اقدامات برای شناسایی جاماندگان سهام عدالت با بیان اینکه انتهای بند الف تبصره دو قانون بودجه به اختصاص سهام عدالت به مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط اشاره دارد، اظهار داشت: در این راستا، شناسایی افراد جامانده نیز از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی آغاز و در این راستا چند جلسه برگزار شده است، زیرا برخی بانک‌های اطلاعاتی کامل نبوده و برخی نیاز به اصلاح داشته‌اند.

وی همچنین در خصوص تعداد جاماندگان اظهار داشت: در آخرین جلسه‌ای که با ريیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسيولان کمیته امداد برگزار شد، تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند؛ این افراد در مجموع حدود سه میلیون و 337 هزار و 700 نفر هستند که حدود دو میلیون و 25 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و 300 نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

قربانزاده درمورد پرتفوی افرادی که به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تفاوت پرتفوی این افراد با مشمولانی که سال 1384 انتخاب شدند در این است که هم اکنون سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان بوده، وجود ندارد. از طرف دیگر، دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند‌ی که رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی‌دهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که در حال انجام است.

وی در مورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفته بود: درمورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا درحال برگزاری است. مطابق تبصره 3 ماده 34 اجرای سیاست‌های اصل 44 باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط  بر اساس دهک بندی شناسایی شوند؛ بنابراین، مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آن‌ها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه آینده زمان ببرد.

وزیر اقتصاد از سهام عدالت 10 میلیون تومانی خبر داد
 
حدود یک ماه قبل، خاندوزی وزیر اقتصاد اظهار داشت: "در قانون بودجه 1401 دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آن‌ها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جا مانده در 6 دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند.

در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آن‌ها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد. در مرحله ارايه به هیات دولت قرار دارد. قرار است به سه میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر 10 میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

دسته دوم افرادی از 6 دهک کم درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آن‌ها  اختصاص نیافته است. دولت همچنین طبق برآورد 130 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تامین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد؛ بنابراین اول باید تکالیف خود به صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی را بدهد و بعد ببینیم چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام برای تعیین تکلیف افراد جا مانده از 6 دهک درآمدی سهام عدالت اختصاص داده شود، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد. "
واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت جدی‌تر شد
در نهایت پس از گذشت شش ماه از سال و صحبت‌های مطرح شده در این مدت، امروز هیات وزیران تصمیم مهمی برای  تخصیص سهام عدالت به جاماندگان داشت.

بر این اساس هیات وزیران در جلسه امروز چهارشنبه (ششم مهرماه 1401) که به ریاست آیت الله سیدابراهیم ريیسی رییس جمهور برگزار شد، وزارت اقتصاد را مکلف کرد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اقدام کنند.

براساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال 50 درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت 10 سال است. همچنین افراد مشمول این تصویب نامه، توسط نهاد‌های ذی ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال 1385) برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

سازمان خصوصی سازی نیز مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تسویه وجوه، نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هریک از مشمولان اقدام کند.

سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی سازی قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله‌ای (طی 3 سال به نسبت مساوی) انجام خواهد شد. همچنین سهامداران می‌توانند پس از پایان سال پنجم نسبت به تسویه پیش از موعد و آزادسازی سهام خود اقدام کنند.

قیمت سهام موضوع این مصوبه توسط هیات واگذاری و بر مبنای میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از اولین روز کاری سال جاری منتهی به تاریخ ابلاغ این تصویب نامه/ منتهی به تاریخ جلسه هیات واگذاری تعیین خواهد شد. در صورت عدم کفاف سهام برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر فرد، سازمان خصوصی سازی مکلف است نسبت به تامین کسری سهام از محل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های موضوع این مصوبه اقدام کند.

لازم به ذکر است، واگذاری سهام موضوع این تصویب نامه به موجب قرارداد الکترونیکی منعقده بین سازمان خصوصی سازی و فرد مشمول خواهد بود. همچنین نقل و انتقال سهام موضوع مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای، انجام خواهد گرفت و کلیه کارمزد، هزینه‌های نقل و انتقال و توثیق سهام موضوع این مصوبه بر عهده انتقال دهنده بوده و نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات معاف است.  

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد