فتح قله 90 دلاری نفت

فتح قله 90 دلاری نفت

قیمت نفت روز پنجشنبه پس از اینکه نفت خام برنت به بالاترین حد هفت سال اخیر به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید، کاهش یافت؛ زیرا بازار در پی متعادل کردن خود به دنبال نگرانی‌ها درباره عرضه محدود جهانی است؛ و این در حالی است که انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا به زودی سیاست‌های پولی خود را تشدید کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، قیمت نفت انتهای معاملات روز گذشته خود در حالی در پی تنش‌های روسیه سقوط کرد که پیشتر به بالاترین سطح هفت ساله خود رسیده بود.

در معاملات روز گذشته، شاخص جهانی برنت با 62 سنت کاهش به 89 دلار و 34 سنت در هر بشکه رسید. همچنین، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 74 سنت کاهش به 86دلار و 61 سنت در هر بشکه در یک جلسه پرنوسان با هر دو قرارداد بسته شد.

در پی افزایش چشمگیر قیمت‌ نفت در روز چهارشنبه، برنت برای نخستین بار در هفت سال گذشته به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید و این در حالی است که روسیه و غرب در بحبوحه تنش‌ها بودند. همچنین، تهدیدهای امارات متحده عربی از سوی جنبش حوثی یمن، بر آشفتگی بازار نفت افزوده است.

به گفته فیل فلین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز، بازار نفت در عناوین اخبار در مورد وضعیت روسیه و اوکراین بسیار نامنظم است. درباره اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد، تردید وجود دارد.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز جمعه در ساعت 7:30 به وقت تهران، با افزایش 0.50 درصدی در هر بشکه، 89 دلار و 79 سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش 0.65 درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، 87 دلار و 16 سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش 0.27 درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و 797 دلار و 90 سنت معامله شد.

ارزش طلا در معاملات روز گذشته، تحت تاثیر ارزش دلار آمریکا از سوی فدرال رزرو آمریکا، کاهش یافت و این در حالی است که شاخص دلار به بالاترین سطح از جولای 2020 رسیده است.

رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه چهارم شتاب گرفت تا بهترین عملکرد خود را در نزدیک به چهار دهه در سال 2021 ثبت کند. با آسیب بیشتر به جذابیت طلای امن برای خریداران خارجی، دلار به بالاترین سطح خود از جولای 2020 افزایش یافت.

قیمت طلا در پایان معاملات روز پنج شنبه بیش از یک درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در بیش از دو هفته اخیر رسید؛ زیرا ارزش دلار در پی افزایش آمارهای اقتصادی قوی ایالات متحده و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس، تقویت شد.

هر اونس طلا در معاملات روز گذشته با 1.3 درصد کاهش به یک هزار و 794 دلار و 30 سنت رسید.

به گفته فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures در شیکاگو، کاهش قیمت طلا، ادامه فروش روز چهارشنبه است؛ زیرا بازارها نظرات جروم پاول، ريیس فدرال رزرو درباره افزایش نرخ‌ها را باور کرده است.

نظرسنجی رویترز نشان داد که با افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی، افزایش بازده اوراق قرضه و کاهش جذابیت شمش‌های بدون بازده، قیمت طلا در سال‌های 2022 و 2023 کاهش خواهد یافت.

طلا از زمان رسیدن به بالاترین قیمت خود در 10 هفته گذشته در روز سه‌شنبه، بیش از 3 درصد کاهش یافته است که دلیل آن خرید امن ناشی از تنش‌های روسیه و اوکراین است.

نقره نیز با افزایش 0.39 درصدی، 22 هزار و 76 دلار معامله شد.

مس با کاهش 0.02 درصدی مواجه شد و 4 هزار و 422 دلار قیمت خورد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد