منبع نامعلوم 3٫5 میلیارد دلار آزاد شده ایران/ پول وارد کشور می‌شود یا کالا؟

منبع نامعلوم 3٫5 میلیارد دلار آزاد شده ایران/ پول وارد کشور می‌شود یا کالا؟

با توجه به اخبار پراکنده‌ای که از مقامات دولتی ایران منتشر شده است 3٫5 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور آزاد شده است. اما هیچ یکی از مسيولان درباره این موضوع که منبع آن کدام کشور است اظهار نظری نکرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به اخبار پراکنده‌ای که از سمت مقامات دولتی ایران منتشر شده است، تا به حال 3٫5 میلیون دلار از منابع بلوکه شده ایران به صورت قطعی وارد کشور شده است. این خبرها در حالی منتشر شده است که هنوز خبری از نتایج مذاکرات برجام نیست و توافقی بین ایران و آمریکا شکل نگرفته است.

اما همچنان منبع این پول‌های آزاد شده مشخص نشده است. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این خبرها فقط با هدف ایجاد هیجان در بازار ارز منتشر شده و به صورت واقعی به بازار ارز پولی تزریق نشده است. اما اظهار نظرهای مسيولان چیز دیگری می‌گوید.

سعید خطیب‌زده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره آزادسازی منابع خارجی ایران گفته بود: «ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم، همین‌ که کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی اینکه این منابع آزاد می‌شوند، من بیش از این نمی‌توانم جزيیاتی را بگویم.»

در همین مورد مسعود دانشمند، یکی از اعضای اتاق بازرگانی به تجارت‌نیوز گفت: اطلاعی هنوز نداریم که منابع آزاد شده از کدام کشورها هستند. اگر هم اطلاعاتی وجود داشته باشد، نمی‌توان آن‌ها را افشا کرد چون این کشورها در لیست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

تنها توضیحات موجود درباره پول‌های بلوکه شده ایران مربوط به ريیس اتاق بازرگانی ایران و عراق است که در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته: «3٫5 میلیارد دلار از منابع آزاد شده مربوط به عراق نیست.»

پویا فیروزی، مشاور اتاق مشترک ایران و کره هم در این باره به تجارت‌نیوز گفت: ایران در کل 7 میلیارد دلار در کره پول بلوکه شده دارد اما 3٫5 میلیارد دلار مورد بحث مربوط به کره نیست.

فیروزی در این باره ادامه می‌دهد: در چند وقت گذشته حدود 50 تا 60 میلیون دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره به صورت دارو و اقلام پزشکی به ایران منتقل شده است که بدهکاری این کشور به ایران در حال حاضر به 7 میلیارد می‌رسد.

پول وارد کشور می‌شود یا کالا؟

اما این دلارها از کدام کشورها آزاد شده‌اند و اگر قرار است به بازار ارز تزریق شود به صورت پول خواهد بود یا به صورت کالا؟

حمیدرضا صالحی، نايب ريیس کمیسیون صادرات اتاق ایران به تجارت‌نیوز در این باره می‌گوید: هنوز مشخص نیست که 3٫5 میلیارد دلار بلوکه شده از کدام کشور وارد ایران شده است.

وی همچنین درباره این موضوع که منابع آزاد شده به صورت نقد وارد کشور می‌شود یا به صورت تهاتر کالا توضیح می‌دهد: ایران به دلیل تحریم‌ها با بیبشتر کشورها ارتباط بانکی ندارد به همین دلیل احتمال آنکه این منابع به صورت کالا وارد کشور شود زیاد است.

مطالعه بیشتر: منابع بلوکه شده ایران در کدام کشور آزاد شد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد