زنگ خطر رکود اقتصادی در آمریکا بلندتر شد

زنگ خطر رکود اقتصادی در آمریکا بلندتر شد

نشریه پولتیکو گزارش داد که آمریکا ممکن است با سیاست بانک مرکزی مبنی بر کنترل تورم، تن به یک رکود و رشد منفی اقتصادی بدهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از پولتیکو، زنگ هشدار درباره ورود قریب‌الوقوع اقتصاد آمریکا به رکود هر روز بلندتر می‌شود؛ چراکه دولت این کشور در تلاش است تا جلوی بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد.

نشریه پولتیکو اعلام کرده که از وال‌استریت گرفته تا واشنگتن زمزمه‌ها درباره نزدیک بودن یک رکود اقتصادی هر روز بلندتر می‌شود؛‌ چراکه اقدامات تهاجمی بانک مرکزی آمریکا باعث شده تا بورس این کشور بدترین عملکرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی دهه‌های گذشته به ثبت رسانده و سقوط کند. از سوی دیگر اعتماد مصرف‌کنندگان در این کشور هم پایین آمده است.

پاول ريیس، کل بانک مرکزی آمریکا، ماه گذشته اعلام کرد که رکود اقتصادی در این کشور یک احتمال جدی است و بانک مرکزی در تلاش است تا نرخ تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین بیاورد.

پیش از صبحت‌های پاول نرخ بهره در آمریکا 0.75 درصد بالا رفته بود که بیشترین رشد یکباره بهره در 30 سال گذشته در آمریکا بوده است.

اوضاع بورس آمریکا در شرایط کنونی اصلا خوب نیست، به طوری که شاخص S&P500، حدود 20 درصد منفی شده و بورس آمریکا بدترین عملکرد 6 ماهه خود در 52 سال اخیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است. نرخ تورم در ماه می نیز به بالاترین میزان خود طی 40 سال گذشته رسیده است.

نشریه پولتیکو می‌گوید: بانک مرکزی آمریکا تمایل دارد که برای پایین آوردن تورم به سمت یک رشد منفی اقتصادی برود که البته این مسيله به مذاق مردم آمریکا خوش نخواهد آمد.

منتقدان این سیاست مدعی هستند که بالا بردن نرخ بهره باعث می‌شود که میزان بیکاری افزایش یافته و اقتصاد آمریکا به سمت بحران هدایت شود.

در یک نظرسنجی انجام‌شده توسط بلومبرگ یک سوم کارشناسان گفته‌اند که طی دو سال آینده احتمالا اقتصاد آمریکا وارد رکود خواهد شد.

پولتیکو البته می‌گوید: تشدید درگیری نظامی در اوکراین که می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت نفت و مواد غذایی در جهان منجر شود، در کنار احتمال سقوط قیمت مسکن می‌تواند شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای اقتصاد آمریکا بسیار بدتر کند.

پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد