دلار، مانع رشد قیمت سکه شد / سیگنال واشنگتن به اونس طلا

دلار، مانع رشد قیمت سکه شد / سیگنال واشنگتن به اونس طلا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا، کاهش یافت و از مرز کلیدی 1800 دلار فاصله بیشتری گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخلاف روند اونس جهانی که طی معاملات امروز با ریزش همراه بود، طلا و سکه در بازارهای داخلی روند صعودی را دنبال کردند. در پی این افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی به 11 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، تقریبا قطعی است که آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا اعلام خواهد شد و بازده اوراق قرضه آمریکا بالاتر می‌رود در حالی که طلا برای ماندن در نزدیکی مرز 1800 دلار به سختی تقلا می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد بازده واقعی پایین‌تر برای این که مانع ازسرگیری روند نزولی طلا شود، کافی است هر چند که نیروی کافی صعودی برای شکسته شدن مقاومت طلا در سطح 1835 دلار فراهم نمی‌کند.

مطالعه بیشتر: سکه تمام بهار 75 هزار تومان گران شد/ قیمت دلار و یورو امروز 1400/8/5

دنیای اقتصاد نوشت:

نوسانات محدود سکه

روز چهارشنبه همزمان با رشد نرخ دلار در بازار آزاد، بهای سکه امامی نیز افزایشی شد. اما این رشد به دلیل افت قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی، چندان چشمگیر نبود، به طوری که هر سکه روز گذشته به قیمت 11میلیون و 930 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در واقع می‌توان گفت یکی از عواملی که باعث شد فلز گرانبهای داخلی در روزهای اخیر رشد معناداری را تجربه نکند، ناتوانی دلار برای عبور از محدوده 28 هزار تومان بود.

بنابراین گفته می‌شود در چنین شرایطی نوسانات اونس طلا تاثیر چندانی بر افزایشی یا کاهشی شدن بازار نخواهد داشت. در حالی که تغییرات سکه چشم به نوسانات نرخ دلار دوخته است، عده‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند سکه پس از مذاکرات بروکسل روند کاهشی را طی می‌کند و به زیر کانال فعلی خود تنزل می‌‌‌یابد.

دست‌انداز آماری برای طلا

شاخص اعتماد مصرف‌کننده دست‌اندازی قیمتی برای طلا ایجاد کرد. اونس جهانی که در چند روز معاملاتی پیشین توانسته بود با افزایش انتظارات تورمی و فاصله گرفتن اقتصاد از اشتغال کامل، به کانال هزار و 800 دلاری بازگردد، با رسیدن گزارشی از واشنگتن، دو کانال عقب‌‎نشینی کرد. روز سه‌شنبه طلا توانست تا هزار و 810 دلار پیشروی کند که این بالاترین ارزش آن در تقریبا دو ماه گذشته به حساب می‌آید. اما در میان روز با رسیدن گزارش شاخص اعتماد مصرف‌کننده ایالات‌متحده، ترمز طلا کشیده شد. هیات کنفرانس (The Conference Board) روز سه‌شنبه شاخص اعتماد مصرف‌کننده ماه اکتبر ایالات‌متحده را منتشر کرد.

این گزارش نشان می‌داد که این شاخص در ماه اکتبر، بعد از سه ماه متوالی افت، برخلاف پیش‌بینی‌ها افزایش یافت و به 8/ 113 واحد رسید. این در حالی است که این شاخص از ماه جولای وارد فاز کاهشی شده ‌بود و تقریبا از 130 واحد به 110 واحد رسید. اتفاقی که نشان می‌دهد هزینه‌های مصرف‌کنندگان به حمایت خود از رشد اقتصادی در ماه آتی ادامه خواهد داد. در پی این گزارش طلا در روز سه‌شنبه 20 دلار افت کرد و به هزار و 785 دلار رسید. صبح روز چهارشنبه نیز در ادامه همین روند در حال نوسان بود، اما انتشار داده‌های جدید از تولید ایالات‌متحده باعث شد طلا با شیب ملایمی در مسیر صعود قرار بگیرد. داده‌ها نشان می‌دهند که تولیدات کالاهای بادوام در ماه سپتامبر کاهش یافته است. این می‌تواند نشان از مشکلات در زنجیره تامین در اقتصاد آمریکا داشته باشد. در پی این خبر طلا در مسیر صعودی خود تا هزار و 796 دلار نیز پیشروی کرد.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی دلار و طلا / 60 ثانیه با بازارهای مالی امروز 5 آبان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد