بازار سهام فردا مثبت می‌شود؟ / بورس در انتظار نوید خودرویی‌ها

بازار سهام فردا مثبت می‌شود؟ / بورس در انتظار نوید خودرویی‌ها

بازار سهام هفته گذشته را با افت بیش از سه درصدی شاخص کل به پایان رساند. فردا بورس برای مثبت شدن منتظر خبری خوش از آزادسازی قیمت خودرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام هفته گذشته را با افت 3٫8 درصدی شاخص کل به پایان رساند. ريیس سازمان بورس دیروز در حالی نوید خبرهای خوش برای بازار سهام را داد که ابهامات در بورس همچنان پابرجاست. از طرف دیگر خبرهای خوبی از برجام نیز نمی‌رسد. با این وضعیت بورس برای مثبت شدن نیاز به یک محرک قوی دارد. محرکی مثل تغییر فرمول محاسبه قیمت‌گذاری کالاهای مختلف از جمله خودرو.

محمد خبری‌زاد در این خصوص گفت: دیروز در بخشی از مصاحبه آقای عشقی مواردی مطرح شد که همه ما نیز به خوبی می‌دانیم. ارزندگی بازار، پی به ای پایین سهم‌ها، حباب حداقلی قیمت‌ها و … موارد روشنی است. البته آقای عشقی به معضلات بازار نیز اشاره کرد. برای مثال یک سری معضلات از جمله قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد که طبق گفته ريیس سازمان بورس قرار است تغییر کند. این خبر را قبلا نیز شنیده بودیم و اگر تا فردا نشانه‌هایی در این خصوص بیاید، صنعت خودرو به عنوان لیدر عمل کرده و شاهد بازگشت بازار از جو منفی خواهیم بود.

فعلا امیدی به توافق نیست

وی ادامه داد: از طرفی خبرهای خوبی از برجام نمی‌آید و روند قیمت دلار هم به خوبی نشان می‌دهد که فعلا امیدی به توافق نیست. بنابراین برای بازگشت بازار نیازمند اقدام جدی دولت هستیم. مثلا تغییر نرخ تاثیر ارز بانک‌ها اگر انجام شود می‌تواند بازار را تکان دهد. بحث مربوط به پالایشگاه‌ها نیز در حال حاضر می‌تواند بازار را بهبود ببخشد. آقای عشقی گفته مکاتباتی داشتیم تا صورت‌حساب آن‌ها شفاف و به موقع منتشر شود. ولی خب همه این موارد فعلا در حد حرف است و هیچ کدام انجام نشده است.

این کارشناس ادامه داد: همچنین از بودجه 1401 و اثرات آن بر بازار سهام نیز خبرهای خوبی نمی‌آید که وعده داده شده تا حد ممکن از تاثیرات منفی بودجه بر بورس جلوگیری شود.

خبری‌زاد تصریح کرد: چنانچه تا فردا خبر خوبی در حوزه آزادسازی قیمت خودرو بیاید، بازار شنبه را مثبت خواهد بود. در غیر این صورت روند فرسایشی رو به منفی ادامه می‌یابد. پول پارک شده در بازار زیاد است اما سرمایه‌گذار منتظر است تا شرایط حصول اطمینان به وجود بیاید. مشکل بازار سهام در این روزها عرضه زیاد نیست بلکه کمبود تقاضاست.

آخرین پیش‌بینی‌های بازار سهام را هر روز ساعت 17 در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد