قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد؟ / اثرات شیوع اومیکرون در بازارها

قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد؟ / اثرات شیوع اومیکرون در بازارها

بازارهای جهانی در سال جاری، روند نوسانی زیادی را طی کردند. اخیرا شیوع سویه جدید ویروس کرونا، یکی از دلایل تاثیرگذار بر بازارها بود. روند قیمت مواد اولیه در سال جدید چگونه پیش می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، همچنان که اقتصاد جهانی روند رو به بهبود را دنبال کرد، سیاست‌های پولی تسهیلی، آب و هوای نامساعد و اختلالات زنجیره تامین، قیمت کالاهای اساسی و اولیه را تقویت کرد.

آن‌ها بهترین عملکرد را در میان بازارهای مختلف در سال 2021 از آن خود کردند.

تحلیلگران می‌گویند یک سال قوی دیگر در پیش است. هر چند که برخی ریسک‌های نزولی به قوت خود باقی مانده‌اند.

این ریسک‌ها شامل عوامل نامعلومی همچون نحوه مدیریت کرونا از سوی دولت‌ها و احتمال وضع محدودیت‌های سخت‌گیرانه یا قرنطینه برای مقابله با پاندمی هستند.

عامل مهم دیگری که می‌تواند در سال آینده میلادی بر بازار کالاها تاثیر بگذارد، سیاست‌های دولت چین در مهار ویروس کرونا و تامین کالاهای اساسی است.

روند قیمتی کالاهای اساسی و اولیه

علی عصاری، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: معاملات آتی نفت روز جمعه افزایش نسبتا چشم‌گیری را ثبت کرد.

او تاثیر شیوع ویروس اومیکرون بر اقتصاد جهانی را نسبت به هفته‌های گذشته کاهشی می‌داند و معتقد است که خطر اومیکرون کمتر شده.

عصاری از سیاست‌های دولت چین که صادرات را بسیار کاهش داده است گفت و ادامه داد: این سیاست می‌تواند موجب افزایش تقاضا در بازارهای جهانی شود و نیاز به کامودیتی‌ها را افزایش دهد.

این کارشناس بازارهای مالی از کم کردن فروش اوراق عرضه توسط فدرال رزرو خبر داد و این موضوع را در مسیر بازارهای جهانی موثر دانست.

قیمت‌ها افزایشی می‌شود؟

عصاری پیش‌بینی کرد با توجه به مسايل موجود در اطراف بازارهای جهانی، در ابتدای سال جدید میلادی احتمالا رشد نسبتا قابل توجهی را در قیمت‌ها داشته باشیم.

اثر کنترل ویروس‌های جدید در سال 2022

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: با توجه به اینکه واکسیناسیون جهانی در حال انجام است، احتمالا در سال میلادی آینده شیوع ویروس‌های جدید با کنترل بیشتری همراه است و اثرات کمتری در بازارها می‌گذارد.

او این مسايل را موجب افزایش نیاز به کامودیتی‌ها و مواد اولیه می‌داند و معتقد است که احتمالا نوسان قیمت‌ها در این بازار کاهش می‌یابند.

آخرین اخبار بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد