محرمانه هایی که فاش شد

محرمانه هایی که فاش شد

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به فرازمینی های متوهم و دلالانی که باز دلواپس شدند و پز عالی با جیب خالی یکی از غول های بازار و...

به گزارش بورس نیوز، بعد از صحبت‌های دیشب ريیس باب همایون امروز بازار سرمایه 9 هزار پله صعود کرد تا دوباره کانال 1 میلیون و 300 هزار واحدی را از آن خود کند و جالب اینجاست که هنوز 6 هزار پله از نقطه ابتدایی سال جاری پایین تر هستیم! اما انگار دشمنان قسم خورده بازار سرمایه چشم دیدن اندکی سبزی در این بازار را هم ندارند و همان دیشب، بلافاصله بعد از اظهارات ريیس باب‌همایون شروع به کارشکنی و یاوه گویی کردند! یکی از همین دشمنان قسم خورده دیشب دلواپس تورم اقتصاد کشورمان در نتیجه حمایت از بازار سرمایه شد. دشمن قسم خورده دیگری ادعا کرد دولت مسيول ضرر و زیان سهامداران بورس نیست و...
این اساتید مکتب ندیده، یادشان رفته در 17 ماه نزول بازار سرمایه، تورم مان کمتر که نشد هیچ؛ بیشتر هم شد! ضمن اینکه انگار دلواپسان فراموش کرده‌اند اهالی پاستور با وعده حمایت از بازار سرمایه و انتقاد از سیاست های مستاجران قبلی پاستور در مورد این بازار، رای جمع کردند و کارشان را استارت زدند. حالا چطور مسيول ضرر و زیان مردم نیستند، خدا میداند! اصلا اگر مسوولان ما مسوول سود و زیان سهامداران نیستند، پس مسوول کیست؟ نکند سهامداران، صهیونیست هستند و باید تروریست ها مسوولیت ضررشان را بپذیرند؟!
فقط خدا را شاکریم که هر چند خیل کثیری از مردم مان به خاطر منفی های بازار سرمایه، به خاک سیاه نشستند؛ ولی این کارشکنی‌ها و تحلیل های آبکی و آب به آسیاب دلالان ریختن، بهانه‌ای شد برای آنکه مردم ما دلالان بازار مسکن و ارز و شاید هم دلالان کالاهای اساسی را بشناسند! کسانی که رشد بازار سرمایه نگران شان می‌کند و رشد سرسام آور قیمت مسکن و خودرو و کالاهای اساسی، دلواپس شان نمی کند، بی گمان دست پرورده دشمن هستند.
راستی از این اقتصادنخوانده ها بپرسید در وضعیت بد اقتصادی و دست تنگی دولت، تخصیص بودجه هزار میلیارد تومانی، برای توسعه ساختمانی در مرکز شهر که اتفاقا به یمن شیوع کرونا، هیچ کاربردی هم ندارد، نگرانتان می کند؟

محرمانه هایی که فاش شد 
مدتی است که واژه محرمانه در ادبیات ما معنای خود را از دست داده و روزی نیست که یک نامه به اصطلاح "محرمانه" در فضای مجازی دست به دست نچرخد! امروز هم یک دستورالعمل یا به اصطلاح نامه محرمانه از سمت پاستور در فضای مجازی منتشر شد. نامه‌ای که نشان می‌دهد قرار است در کیش و قشم، به صورت پایلوت، طرح بازتوزیع و ارايه یارانه بنزین به افراد به جای خودرو، اجرایی شود و بعد هم به کل کشور تعمیم یابد! کاری نداریم که آثار مثبت و منفی اجرای این طرح چیست؛ فقط مانده ایم حکمت آن مهر محرمانه‌ای که پای نامه می‌کوبید، چیست؟!

هنرپیشه نقش اول تراژدی تورم
اگرچه بعضی از مدعیان متوهم فرازمینی، تورم را ناشی از رشد بازار سرمایه می‌دانند، اما تيوری های اقتصادی ثابت کرده برخی بانک ها، در ایجاد تورم همواره هنرپیشه نقش اول بوده اند! مثلا انگار فقط یکی از بانک های لاکچری ساز کشور، به تنهایی 17 همت معادل 40 برابر سقف قانونی بانک مرکزی به پروژه لاکچری خود وام داده، حال آنکه اصلا در این بانک چنین پولی وجود نداشته! این چاپ پول ها که احتمالا تورم زا نیست؛ هست؟

جیب خالی، پز عالی 
یکی از غول های بزرگ بازار هم هست که هر چه دلتان بخواهد، در دل خود دارد. از بانک و شرکت معدنی و فولادی بگیر تا شرکت های فعال در حوزه انرژی و... نکته جالب توجه اینجاست که در این هلدینگ برای حمایت از قیمت سهام، خیلی خوب خرج می‌شود و ریخت و پاش ها هم طوری است که به نظر می رسد آن قدر سود در این مجموعه محقق شده، که مدیران آن مانده‌اند چطور این همه سود را خرج کنند! اما کافیست نگاهی به عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه این غول بزرگ داشته باشید تا متوجه شوید که برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این ابر هلدینگ بازار، جز ضرر و زیان هنری ندارند. مثلا یکی از زیر مجموعه های این غول که خودش، 30 شرکت در دل خود دارد، نه فقط سودی ندارد، بلکه 90 همت زیان انباشته هم با خود یدک می‌کشد!

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد