فرآیند صدور چک در قانون جدید

فرآیند صدور چک در قانون جدید

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک گفت: در قانون جدید چک، فرایند صدور چک و نیز شرایط دریافت دسته چک تغییر کرده است.

به گزارش برنا به نقل از بانک مرکزی، خانم آمنه نادعلی زاده، در گفتگو با رسانه ملی توضیحاتی را درباره قانون جدید چک ارايه کرد و افزود: رنگ این چک‌ها صورتی و بنفش رنگ است و عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» بر روی آن درج شده است.

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک گفت: برای تخصیص دسته چک‌های جدید به متقاضی آنها، فرد نباید چک برگشتی، احکام قضایی مانند ورشکستگی و بدهی و ... داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط صدور چک نیز تغییر کرده است، افزود: مشتری دسته چکی را که از بانک دریافت می‌کند، برای صدور، ضمن تکمیل فیزیک چک، باید اطلاعات مربوط به «تاریخ سررسید»، «مبلغ» و «اطلاعات هویتی ذینفع» را نیز در سامانه صیاد ثبت کند. از طرفی گیرنده چک نیز باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و ضمن استعلام موارد، اطلاعاتی را که در سامانه صیاد ثبت شده را با اطلاعات مندرج در برگه چک مقایسه کند و در صورتی که مشکلی نداشت، مراتب تایید خود را اعلام کند.

نادعلی‌زاده تاکید کرد: چک‌های جدید نباید در وجه حامل صادر شوند، و نام گیرنده باید در متن چک درج و کدملی گیرنده در سامانه صیاد ثبت شود.

وی افزود: در انتقال چک نیز، گیرنده چک برای انتقال چک به نفر دیگر باید به سامانه صیاد مراجعه کند، کدملی گیرنده جدید را در سامانه صیاد ثبت کند، گیرنده جدید نیز باید به سامانه صیاد مراجعه کند و از صحت کدملی خود که در سامانه صیاد درج شده، اطمینان حاصل کند و آنگاه چک را تایید و دریافت کند.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد