توافق تولیدکنندگان نفت به زیان ایران/ قیمت نفت کاهشی می‌شود

توافق تولیدکنندگان نفت به زیان ایران/ قیمت نفت کاهشی می‌شود

اختلافات عربستان وامارات نوسان قیمت نفت در یک ماه اخیر را رقم زد تا آنجا که احتمال 100 دلاری شدن قیمت هر بشکه نفت مطرح شد اما حالا برخی کشورهای مصرف کننده میانجی‌گری کرده و نشست اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت موفقیت‌آمیز گزارش شد. توافقی که گفته می‌شود برگشت ایران به بازار نفت را سخت‌تر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که اختلافات میان اعضای اوپک پلاس باعث شده بود که برخی از کارشناسان از احتمال نفت 100 دلاری صحبت کنند حالا خبرهای منتشر شده از نشست اوپک پلاس نشان می‌دهد که توافق انجام شده و قیمت نفت به مسیر نزولی شدن افتاده است.

بر اساس اخبر منتشر شده از این نشست توافق اوپک و اوپک‌پلاس، تا پایان سال 2022 تمدید شده و قرار است از ماه آگوست 2021 هر ماه 400 هزار بشکه در روز به تولید اوپک‌پلاس اضافه شود تا 5.8 میلیون بشکه‌ای که قبلا از بازار خارج شده بود به بازار برگردد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک درمورد این نشست به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: که رایزنی‌ها با امارات انجام شده است و قرار است مبلغی نزدیک به مقداری که می‌خواهد اجاره تولید نفت داشته باشد و البته توافق در این نشست به معنی ثبات قیمت نفت است.

بنا بر گزارش رویترز، تقریبا همه اعضای اوپک با افزایش تولید نفت موافقت کرده‌اند و فقط برخی اختلافات میان دو کشور امارات و عربستان باعث شده بود که افزایش تولید نفت اوپک‌پلاس به تعویق بیوفتد اما حالا برخی از کشورهای مشتری نفت، سعی در حل اختلافات و میانجی‌گری دارند.

خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، قبلا گفته بود یکی از این کشورها آمریکاست که سعی دارد اختلافات بین عربستان و امارات را حل کند و اگر اختلافات حل شود و میزان تولید در اوپک‌پلاس افزایش پیدا کند، قیمت نفت بالاتر از این نمی‌رود.

خطیبی پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر تصمیم‌ جدید اوپک مبنی بر این که اوپک پلاس، ماهی 400 هزار بشکه نفت بیشتر تولید کند، اجرایی شود، قیمت نفت افزایش نخواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش تقاضای چین قیمت نفت را کاهش داده و قیمت شاخص نفت خام برنت به هر بشکه، هشت سنت کاهش به 76 دلار و 41 سنت رسیده است.

رضا زندی، خبرنگار حوزه انرژی هم در توییتر نوشته است با تصمیم جدید اوپک پایه تولید کشورها از می 2022، تغییر می‌کند اما توافق امروز اوپک‌پلاس به نفع ایران نیست. چرا که نفت ایران در صورت رفع تحریم‌ هم سخت‌تر وارد بازار می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در همین مورد گزارش، «قیمت نفت سنگین» را هم بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد