به گزارشی از سازمان مالیاتی کشور، «سعید توتونچی ملکی» از ارسال فهرست جدید خانههای خالی مشتمل بر 577 هزار رکورد اطلاعاتی به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: برای این دسته از مودیان، پیامکی جهت اطلاعرسانی و پرداخت مالیات از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان ارسالشده است.
وی عنوان داشت: در دیماه سال گذشته، مرحله اول اطلاعات مربوط به خانههای خالی مشتمل بر حدود 580 هزار رکورد اطلاعاتی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد که بخشی از این اطلاعات ناقص بوده و مورد اعتراض مودیان قرار گرفت و در نهایت در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری مرحله دوم اطلاعات نهایی خانههای خالی مشتمل بر 577 هزار رکورد اطلاعاتی به این سازمان ارسال شد که برای تمامی این مودیان، پیامک برای اطلاعرسانی ارسالشده است.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: اطلاعات ارسالی مربوط به خانههای خالی توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرارگرفته و سازمان امور مالیاتی کشور طبق قانون، نقشی در تشخیص خالی بودن یا نبودن واحد مسکونی و اینکه صاحب واحد مسکونی چه کسی است، ندارد.
توتونچی، در خصوص اینکه برخی مالکان واحدهای مسکونی به اطلاعات ارسالی و اعلام خالی بودن ملک خود از سوی مراجع ذیربط اعتراض دارند، گفت: مالیات واحد مسکونی خالی حسب مقررات ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و با توجه به اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی مبنی برخالی بودن واحد مذکور تعیینشده و مهلت پرداخت مالیات واحد مسکونی خالی تا یک ماه پس از اعلام سازمان امور مالیاتی کشور است. پسازاین تاریخ، امکان اعتراض به اعلام نظر وزارت راه و شهرسازی میسر است.
وی ادامه داد: مودیانی که به اعلام خالی بودن ملک خود از سوی وزارت راه و شهرسازی اعتراض دارند، میتوانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به اعلام اعتراض خود در بخش واحدهای مسکونی خالی اقدام کنند.
فرآیند کار به این شکل است که پس از یک ماه از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر پرداخت مالیات، برگ مطالبه ( تشخیص ) صادر خواهد شد و ابلاغ آن بهصورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور انجام خواهد شد و در ادامه ، مستندات مودی از سوی وزارت راه و شهرسازی موردبررسی قرار میگیرد.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: مودیان محترم چنانچه نسبت به برگ مطالبه مالیات ظرف 30 روز اعتراض کنند، موضوع به هیيت حل اختلاف مالیاتی ارجاع میشود و رسیدگی به اعتراض با حضور مودی و نماینده وزارت راه و شهرسازی با بررسی مستندات مربوطه انجام میشود.
توتونچی، همچنین در خصوص مودیانی که به میزان مالیات تعیینشده نیز اعتراض دارند، گفت: این دسته از مودیان هم لازم است پس از ابلاغ برگ قطعی مطالبه مالیات، نسبت به اعتراض اقدام کنند تا برابر مقررات نسبت به آن رسیدگی شود.
وی در خصوص مودیانی که نسبت به پرداخت مالیات خانه خالی ظرف مهلت تعیینشده، اقدام نکنند، اظهار داشت:در دستورالعمل شماره 200/1400/517 مورخ ششم مهرماه 1400 سازمان امور مالیاتی کشور، جرايمی برای آن دسته از مودیانی که اقدام به پرداخت مالیات متعلقه در مهلت مقرر نکنند، پیشبینیشده است.