پایان شب های سیاه بورس سبز بود / رونویسی کوچک ها از روی دست بزرگ‌ ها

پایان شب های سیاه بورس سبز بود / رونویسی کوچک ها از روی دست بزرگ‌ ها

بالاخره بورس تهران روزی را رقم زد که سهامداران مدتها چشم انتظارش بودند؛کلیت بازار سهام سبز بود و بیشتر نمادها در مدار...

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بالاخره با کمی تاخیر، در سومین روز معاملاتی این هفته نمادهای کوچکتر نیز هم‌جهت با شاخص کل پا در مسیر صعود گذاشتند.در دو روز ابتدایی پس از ابلاغ بسته حمایتی 10 بندی سازمان بورس به نظر می‌رسید که تمرکز منابع مندرج در بسته مذکور برروی شاخص سازها است و تصور و امید تدوین گران بسته بر این است که کوچکترها هم حرف بزرگترها را می‌خوانند. در روز اول هیچ نشانی از صحت این فرض نبود ولی دیروز در چند دقیقه پایانی شاهد تحریک تقاضا و جبران مقداری از افت شاخص هم وزن بودیم و نهایتا امروز بازار از ابتدا صحنه برتری خریدران بود و به نظر می رسد کوچک ها هم پشت بزرگترهای به حرکت افتاده‌اند.

اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد عدم تغییر شرایط بنیادی و استمرار ریسکهای بازار سهام است.گرچه در بند یک مصوبه صحبت از بیمه پرتفوی سهامدارن حقیقی با سبد سهامی زیر 100 میلیون تومان شده است اما همچنان ریسکهایی چون شرایط سیاسی، وضعیت برجام،قیمت های جهانی، نرخ های بازدهی سایر بازارها و قیمت دلار بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اساسا ماهیت بازار سرمایه با ریسک عجین شده است.

بنابراین به نظر می رسد گرچه این روزها و پس از مدتها بازار روی خوش خودش را به فعالان نشان داده است ولی تداوم این صعود و حال خوش بازار تغییر در شرایط و مولفه های بنیادی را طلب می‌کند. بهبود نسبی ارزش معاملات و کاهش خروج پول حقیقی نکته بارز دیگر بازار امروز بود و اگر این روند ادامه دار باشد و شاهد ورود پول به بازار و یا به عبارتی بازگشت نسبی اعتماد باشیم؛ می شود به تداوم رشد بازار امید بیشتری داشت.

در پایان معاملات امروز،شاخص کل بورس با بیش از 15هزار و 368واحد افزایش توانست سطح یک میلیون و 269هزار واحدی را پس بگیرد.

شاخص هم وزن نیز با 4هزار 574 واحد رشد همراه بود.

ارزش معاملات خرد نیز نهایتا به حدود 2هزار و 340میلیارد تومان رسید و حقیقی ها 48 میلیارد میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

درازکح با 48،فارس با 21 و خبنیان بازگشایی شده با 12 میلیارد تومان بیشترین ورود و بپاس با 25،شپنا با 16 و خصدرا با 13 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

در میان صنایع نیز گروه مواد و محصولات شیمیایی با 48 میلیارد تومان بیشترین ورود و گروه بیمه و صندوق بازنشستگی با 28 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود زدند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد