نگاه تکنیکال به ریزش های اخیر بورس/ مدیرعامل بورس در صف قربانیان بورس نوبت گرفت

نگاه تکنیکال به ریزش های اخیر بورس/ مدیرعامل بورس در صف قربانیان بورس نوبت گرفت

اقتصاد کلانآرمان امروز نوشت: بازار سهام این روزها به شرایطی دچار شده که حتی وفادارترین معامله‌گران هم به بازار پشت کرده‌اند. روز چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه در آخرین روز معاملاتی هفته یک ریزش سنگین دیگر را به ثبت رساند و با 26 هزار و 22 واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و 241 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن هم با 8 ‌هزار و 310 واحد کاهش به 361 هزار و 357 واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و 961 واحد افت به 215 هزار و 742 واحد رسید. شاخص بازار اول، 23 هزار و 484 واحد و شاخص بازار دوم، 38 هزار و 723 واحد افت را ثبت کردند. روز قبل از آن هم شاخص بیش از 10 هزار واحد ریزش کرده بود و روز قبل تر هم همین طور. این هفته بورس کلا یک روز سبز نداشت. با این روند سقوط شاخص به کانال پایین تر هم چندان دور از انتظار نیست.

یاس و ناامیدی در روز پایانی معاملات این هفته به اندازه‌ای بود که تعدادی از سهامداران و معامله‌گران بورس در تالار حافظ تحصن کردند. البته بورس طی دو سال اخیر بارها و بارها شاهد تحصن‌ها و اعتراض‌های سهامداران بوده ولی جز اسامی مسيولانی که هر از چندی استعفا می‌دهند یا به ندرت برکنار می‌شوند چیزی در این بازار تغییر نکرده است. این که چرا وضعیت بازار بهتر نمی‌شود را می‌توان از اظهارات کارشناسان این بازار درک کرد اما یک نکته مسلم است؛ این که هر بار بورس به ابهامات و بی‌ثباتی های اقتصادی و غیراقتصادی واکنش نشان می دهد، یک ريیس قربانی این وضعیت می‌شود اما با تغییر ريیس هم چراغ بازار از قرمز به سبز تغییر رنگ نمی‌دهد. بورس بعد از استعفای شاهپور محمدی که جهش های متوالی قیمت سهام در زمان او آغاز شد و معتقد بود باید جلوی این جهش های غیر واقعی را گرفت دیگر روی آرامش ندیده و به گردابی تبدیل شده که اکنون عشقی در صف قربانی شدن در آن ایستاده است. زمزمه استعفای عشقی در روزهای اخیر بارها در بازار پیچیده اما او این شایعات را تکذیب کرده و گفته است پای مسيولیت خود می ایستد. باید منتظر ماند و دید ريیس بورس تا کجا خواهد توانست پای بازاری بایستد که نگاهش بیش از تصمیمات درون تالار به اتفاقات و تصمیمات خارج از تالار دوخته شده است.

آنچه مسلم است این که تصمیمات جزیره‌ای نمی‌تواند سبب بهبود شرایط بازار شود و همچنین نمی‌تواند تغییر روند بازار را در پی داشته باشد. از طرفی شرایط تکنیکال و فاندامنتال بازار هم به گونه‌ای نیست که کفی برای آن متصور باشیم.

ضمنا با توجه به وجود برخی ابهام‌ها در اقتصاد کشور، نمی‌توان انتظار داشت شاخص بورس دچار تغییر و تحولی شدید و یا سقوطی چشمگیر شود اما در صورت ایجاد تغییرات چشمگیر و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، پول‌های بسیار خوبی روانه سهم‌ها شده و شاهد تغییر چشمگیر در نحوه معاملات خواهیم بود. ابهام نرخ ارز، بدبینی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده و وجود کسری در بودجه که همیشه گریبانگیر کشور بوده، باعث شده بازار روند منفی را طی کند و چشم‌انداز روشنی بین اهالی بازار وجود نداشته باشد.

معاملات الگوریتمی تنها مشکل بازار نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که توقف بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی می‌تواند به کاراتر شدن بازار سرمایه کمک کند یا خیر؟ می گوید: برطرف کردن یک مشکل نمی‌تواند به صورت دايم و بلندمدت دیگر مشکلات بازار را حل کند.

مازیار تلاشان عنوان می کند: معاملات الگوریتمی از گذشته هم بوده و با توقف آن در گذشته لطمه دیگری بر بازار وارد شد. بنابراین، با حذف معاملات الگوریتمی موارد و یا مشکلات دیگری هم باید برطرف شود.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: ناامیدی بین سرمایه‌گذاران نسبت به بازار وجود دارد؛ بنابراین با حذف یک عامل نمی‌توان مشکلات بازار سرمایه را حل کرد که امیدواریم تصمیماتی که دست‌اندرکاران می‌گیرند، لطمه جدیدی به بازار وارد نکند.

نگاه تکنیکال به ریزش های اخیر بورس

تصور کلی این است که ریزش های اخیر بورس در رابطه نزدیک با ناآرامی ها و التهابات اخیر جامعه روی داده است و این تصور با شکل گیری موج خروج سرمایه ها از بورس در روزها و هفته های اخیر قابل توجیه است. البته نمی توان افت پی در پی شاخص را بی ارتباط با شرایط به وجود آمده در هفته های اخیر دانست اما باید به این نکته نیز توجه کرد که روندهای تکنیکال از مدتها پیش حکایت از سقوط بورس به کانال یک میلیون و 200هزار واحد داشتند. از نگاه تکنیکال، شاخص کل بورس همچنان نیز مستعد کاهش است و این روند تا رسیدن شاخص به کف کانال یک و دو دهم میلیون واحدی ادامه خواهد یافت. در بیان علل این وضعیت باید گفت خروج سرمایه ها از بورس از مدتها پیش آغاز شده و این روزها شاهد تشدید این روند بوده ایم. ترس سرمایه گذاران از افق مبهم اقتصادی پیش رو که در پی متزلزل شدن باور نزدیک بودن زمان توافق برجام به وجود آمد یکی از مهم ترین علل خروج سرمایه گذاران از بورس بوده است. احیای برجام می توانست از نظر روانی اهرم قدرتمندی برای بازار سرمایه باشد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون احیای برجام بیش از هر زمان دیگر دور از دسترس به نظر می رسد. یکی دیگر از مولفه های موثر بر بازار سرمایه، جذاب شدن بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا است که اکنون درشرایط پرنوسان اقتصادی و وضعیت ملتهب اجتماعی، بازارهای با رسیک زیاد و پرسودتری جلوه می کنند. متغیرهایاقتصاد جهانی همچون تقویت دلار در برابر سایر ارزهای بین المللی در کشور و پیچیده شدن شرایط جنگ اوکراین که سرمایه گذاران را درسراسرجهان نسبت به سودآور بودن طلا خوش بین ترکرده است، از جمله این متغیرها به شمار می رسد. به این موارد باید برخی ریسک های درونی بورس را نیز افزود. خبرهایی از واردات خودرو که گروه خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد، خبرهایی از احتمال افزایش قیمت نهاده های انرژی که صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی بورس را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین پذیرش شرکت های دانش بنیان در بورس با کمترین پشتوانه و برنامه ریزی توجیه پذیر، عمده ریسک های درون بازار به شمار می آیند. به این ترتیب شاهد بازاری هستیم که متغیرهای گوناگون کاهنده بر آن موثرند و متغیر افزاینده قابل توجهی در آن مشاهده نمی شود. نتیجه طبیعی این وضعیت خروج سرمایه از بورس است.و همچنین بورس در حال حاظر تشنه ی نقدینگی میباشد که در بسیاری از سهام ها در قیمت های جذاب برای ورود سرمایه گذاران خواهند بود.

بیشتر بخوانید : یک کارشناس: سیاست انقباضی بانک مرکزی به کسب و کارها آسیب می‌زند
  • سقوط شاخص بورس رقم خورد/ پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار

220 35

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد