قیمت لیر امروز 8 دی/ نوسان لیر به پایان رسید؟

قیمت لیر امروز 8 دی/ نوسان لیر به پایان رسید؟

امروز چهارشنبه هشت دی ماه قیمت لیر در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشت و قیمت روی دو هزار و 490 تومان ثابت ماند. آیا نوسان قیمت لیر به پایان رسیده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس اعلام شبکه اطلاع‌ رسانی طلا و ارز، قیمت لیر ترکیه امروز همانند روز سه‌شنبه بدون هیچ تغییری دو هزار و 490 تومان است.

نرخ لیر در بازار آزاد ارز، هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و از ابتدای هفته قبل تا ابتدای همین هفته بیش از 50 درصد بالا رفت.

شیوع ویروس کرونا و سیاست‌های دولت ادوغان باعث شد که نرخ لیر ترکیه روند کاهشی را طی کند. در یک سال گذشته ارزش پول ملی ترکیه 28٫65 درصد افت داشته است.

دخالت ريیس جمهور این کشور در سیاست‌های پولی و کاهش نرخ بهره که مسيولان بانک مرکزی و وزیران مالی به شدت با آن مخالف هستند، ارزش لیر را کاهش داده است. البته اردوغان مشکلات مالی ترکیه را ناشی از دخالت خارجی و کشمکش‌های این کشور بر سر استقلال مالی بیشتر می‌داند.

دولت ترکیه اعلام کرده قصد دارد روی سپرد‌ه‌های بانکی غرامت پرداخت کند که این برنامه می‌تواند کشور را با کسری بودجه مواجه کند. وزیر دارایی ترکیه در بیانیه‌ای گفت پرداخت غرامت شامل حساب‌های سپرده کوتاه مدت از سه تا 12 ماه می‌شود.

این موضوع باعث شد که قیمت لیر از سراشیبی نزول خارج و وارد محدوده ثابت شود.

افزایش تورم همچنین بر مشکلات مصرف کنندگان افزوده و برنامه ریزی مالی برای آینده این کشور را دشوار می‌سازد.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اقتصاد ترکیه از ثبات قدیمی خود فاصله گرفته و وارد یک فاز پرریسک شده است.

وضعیت ترکیه تغییر می‌کند؟

اما آیا شرایط اقتصادی ترکیه بهبود پیدا کرده است؟ یورونیوز در گزارشی اعلام کرده که «نشانه‌های مثبت از رشد اقتصادی ترکیه به ویژه با اتکا به افزایش درآمد صادرات و گردشگری، جذب سرمایه خارجی و کاهش نرخ بیکاری بروز پیدا کرده است.» اما گویا کارشناسان اقتصادی منتقد عملکرد دولت اردوغان، این شرایط را ناشی از عملکرد دولت نمی‌دانند بلکه معتقدند «این نشانه‌ها بیش از همه متاثر از بازگشایی اقتصاد پس از لغو محدودیت‌هایی کرونایی است.»

این کارشناسان معتقدند که نتیجه واقعی سیاست‌های اقتصادی اردوغان همزمان با بحران مالی دولت در سال 2022 نمایان می‌شود. البته اردوغان منتقدان خود را به بدبینی متهم کرده و مطمين است که وعده‌‌های اقتصادی او در سال‌های پیش‌ رو محقق می‌شود.

مطالعه بیشتر: 4 میلیارد دلار سرمایه ایرانی در جیب ترکیه

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد