واردات خودرو تا پایان سال اشتباه است

واردات خودرو تا پایان سال اشتباه است

وزیر صمت گفت: تا پایان سال واردات خودرو کار اشتباهی است، زیرا حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در حاشیه بازدید از آسایشگاه جانبازان و با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه صنعت در تامین و تعمیر بخش تجهیزات و توانبخشی گفت:‌ در اسرع وقت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و با همکاری بنیاد شهید امکان ساخت تجهیزات در داخل در اسرع وقت فراهم می‌شود و اگر تجهیزاتی نیاز به واردات داشته باشد تسهیل می‌شود تا جانبازان از خدمات مناسبی استفاده کنند.

وی انواع ویلچر و تشک را از نیاز‌های جانبازان دانست و بیان کرد: جلسه مشترکی میان معاونان امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونان بنیاد شهید برگزار شود تا اقلام مورد نیاز جانبازان را تعیین کنیم. سازندگان را تشویق کنیم تا تجهیزاتی که امکان ساخت در داخل را دارد با کیفیت مورد نیاز جانبازان تولید کنند و اگر امکان تولید آن نیست نباید منتظر بمانیم وسریعا برای تامین، کار ویژه‌ای انجام شود.

وزیر صمت افزود: ما ضوابط تدوین شده را اجرا خواهیم کرد در برنامه زمان بندی شده با هماهنگی بنیاد شهید اولویت‌ها را مشخص و کار‌ها را پیگیری می‌کنیم.

ثبات قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد در ماه‌های آینده

وی اضافه کرد: محصولات پتروشیمی و فولاد تا سه ماه آینده به قیمت تثبیت شده خواهد رسید.

فاطمی امین با اشاره به موضوع افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد افزود: از دو هفته گذشته بر روی بازار اولیه پتروشیمی پلی اتیلن، پت و فولاد متمرکز شده ایم و تثبیت قیمت این محصولات زمان‌بر است که تا پایان فصل پاییز این موضوع انجام خواهد شد و امیدواریم این دو بازار که دربخش‌های تولید هم سهم دارند مدیریت شوند و ما شاهد ثبات در بازار باشیم.

وی با اشاره به قولی که در روز گرفتن رای اعتماد در مجلس داده بود گفت: سیمان باید به قیمت قبل از قطعی برق برگردد که خوشبختانه این اتفاق افتاد و الان سه هفته است با همان قیمت تصویب شده در بازار عرضه می‌شود.

فاطمی امین افزود: در شرایط عادی زمانی که تراز ارزی تجاری کشور متعادل است واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند مفید باشد و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد، اما در حال حاضر حداقل تا پایان امسال زمانی که به یک توازنی برسیم در تراز خارجی، این واردات اشتباه است به دلیل اینکه حجم زیادی از منابع درگیر خواهد شد و قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تورم ایجاد می‌کند که برای کل جامعه است.

وزیر صمت گفت: در شرایط عادی که صادرات غیر نفتی مناسب داریم واردات خودرو می‌تواند به رقابت پذیری و کیفیت کمک کند، اما تا زمانی که به این موضوع برسیم یک چالش ارزی داریم که امیدواریم طبق برنامه ویژه‌ای که شروع کرده ایم به یک توازن ارزی برسیم و بعد از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد