"فخوز" با چالش گاز، 1000میلیارد تومان سود از دست می‌دهد!

"فخوز" با چالش گاز، 1000میلیارد تومان سود از دست می‌دهد!

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: پیش بینی این است که فولاد خوزستان در سه ماهه پایانی سال به دلیل چالش گاز، بیش از 1000 میلیارد تومان سود را از دست خواهد داد.

به گزارش بورس نیوز، امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار کرد: در صنعت فولاد براساس تحلیل‌ها سه چالش عمده داریم. دو چالش در حوزه تامین مواد و دیگری در بخش انرژی است.


  • بیشتر بخوانید: شمش فولادخوزستان، کاملا به فروش رسید

وی افزود: همانطور که می‌دانید ایران سومین و بزرگترین تولیدکننده گاز در دنیاست. در سنوات گذشته صنایع مثل فولاد و پتروشیمی همیشه برای جبران کمبود گاز در نظر گرفته می‌شد؛ صنایعی که سوخت جایگزینی به غیر از گاز ندارند و عدم سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت‌های عرضه گاز متناسب با افزایش تقاضا باعث شده که تراز منفی هر روز افزایش پیدا کند.

مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: برای تحقق تولید 55 میلیون تن تا افق 1404، صنعت فولاد به مصرف 19.2 میلیارد متر مکعب در سال نیاز دارد. پیش بینی این است که فولاد خوزستان در سه ماهه پایانی سال به دلیل چالش گاز، بیش از 1000 میلیارد تومان سود را از دست خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: چالشی که امسال در حامل‌های انرژی شاهد بودیم باعث شد 540 هزار تن تولید، 12 هزار میلیارد ریالی فروش و 4هزار میلیارد ریالی سود را در 6 ماهه اول از دست بدهیم.

ابراهیمی گفت: مهمترین چالش‌های تامین گاز، همگام نبودن توسعه ظرفیت گاز با برنامه‌های توسعه صنایع، افت فشار گاز در ماه‌های سرد سال و اعمال محدودیت‌ها و کیفیت نامناسب گاز دریافتی و وجود ناخالصی‌هایی است که به تجهیزات تولید آسیب می‌زند. تولید گاز در کشور در سال 2020 به 234 میلیارد مترمکعب بوده و مصرف نیروگاه‌ها 34 درصد، خانگی 27 درصد و صنعت 17 درصد از گاز تولیدی را مصرف می‌کنند. در این میان، صنعت فولاد 5 درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می‌کند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد