نبود سیستم های هوشمند مالیاتی سبب دیدگاه منفی به اصل مالیات / در حوزه ی پرداخت مالیات ضعف فرهنگی وجود دارد

نبود سیستم های هوشمند مالیاتی سبب دیدگاه منفی به اصل مالیات / در حوزه ی پرداخت مالیات ضعف فرهنگی وجود دارد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفانه هیچ شفافیتی در نحوه ی مصرف مالیات دریافت شده وجود ندارد، در صورتی که...

نماینده ی مردم رزن در مجلس شورای اسلامی درباره نقایص سیستم مالیاتی کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: در حوزه ی پرداخت مالیات ضعف فرهنگی وجود دارد و این ضعف ناشی از وجود قوانین متعددی است که در حوزه ی مالیاتی مصوب شده اند؛ تبعیض در دریافت مالیات و ناعادلانه بودن این سیستم نیز این ضعف را تشدید می کند، به عنوان مثال فرض کنید یک مودی مالیاتی با استناد به قانونی کمترین مالیات را پرداخت می کند، در حالی که یک تولید کننده یا فعال اقتصادی 2 برابر آن مالیات می پردازند.

حسن لطفی در ادامه افزود: متاسفانه هیچ شفافیتی در نحوه ی مصرف مالیات دریافت شده وجود ندارد، در صورتی که افرادی که مالیات می پردازند باید آثار و نتیجه ی پرداخت آن را در جامعه بینند، نبود شفافیت در این زمینه سبب ایجاد دیدگاهی منفی در حوزه ی پرداخت مالیات شده است.

وی در ادامه اشاره کرد: نبود سیستم های هوشمند مالیاتی و تفاوت در فرمول های محاسباتی مالیات در مناطق و استان های مختلف، زمینه ساز ایجاد دیدگاه منفی و عدم پرداخت مالیات است، متاسفانه افرادی در کشور وجود دارند که راه های فرار مالیات را بلدند و با استفاده از لابی گری های موجود، از پرداخت مالیات فرار می کنند.

این نماینده در خصوص مشکلات موجود در اخذ مالیات اظهار داشت: دولت با دسترسی به اطلاعات طبقات ضعیف جامعه مانند کارگران و کارمندان به راحتی مالیات آنها را وصول می کند، طوری که قبل از واریز حقوقشان، مالیات از آن ها کسر می شود اما آیا برای ثروتمندان جامعه چنین سیستمی وجود دارد؟ در واقع باید گفت وجود یک سیستم الکترونیکی شفاف که درآمد همه ی افراد جامعه را رصد و با فرمول مشخصی از افراد جامعه مالیات کسر کند، لازم و ضروری است.

این نماینده در پایان در ارتباط با سامانه ی مودیان نیز بیان کرد: سامانه ی مودیان با ثبت اطلاعات افراد در فضایی شفاف به اخذ عادلانه ی مالیات کمک می کند اما باز هم تاکید می کنم که زیرساخت های توسعه ای برای افراد باید فراهم شود، یعنی آنها نتیجه ی پرداخت مالیات در سطح جامعه را مشاهده کنند، درواقع شفافیت هم در دریافت مالیات و هم در محل مصرف آن وجود داشته باش

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد