برخورد قانونی با بنگاه‌هایی که مصوبه سقف اجاره‌بها را رعایت نکنند

برخورد قانونی با بنگاه‌هایی که مصوبه سقف اجاره‌بها را رعایت نکنند

ريیس اتحادیه مشاوران املاک، مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها و تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره را لازم‌الاجرا دانست و از برخورد قانونی با ناقضان این مصوبه خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مصطفی قلی‌خسروی با اعلام این خبر گفت: در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده، با دفتر معاملات ملکی متخلف برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی درباره اجرای مصوبه تعیین سقف اجاره بها، افزود: همه قرارداد‌های اجاره، پیرو مصوبه ستاد مبارزه با کرونا به صورت خودکار تمدید می‌شود و نیازی به مراجعه مستاجران به بنگاه‌های املاکی نیست.

قلی‌خسروی اضافه کرد: بر این اساس، پشت‌نویسی قرارداد‌های اجاره سال گذشته بین مالک و مستاجر هم می‌تواند قانونی باشد.

به گفته ريیس اتحادیه املاک تهران از آنجایی که ستاد مبارزه با کرونا در خصوص تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره مصوبه داشته و برای اینکه هزینه اضافی از سوی مالک و مستاجر پرداخت نشود قرارداد‌های اجاره بدون مراجعه به بنگاه‌های املاکی به صورت خودکار تمدید می‌شود.

قلی‌خسروی در خصوص رعایت سقف تعیین اجاره‌بها نیز، گفت: مصوبه ستاد مبارزه با کرونا لازم الاجراست و اتحادیه املاک تابع مصوبه دولت است و در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده با دفتر معاملات ملکی برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی با توضیح اینکه هم چنان معتقدیم توانمندی مستاجران با پرداخت تسهیلات اجاره بهترین سیاست برای بازار اجاره است، تصریح کرد: دخالت در قیمت‌گذاری باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود با این حال با هر گونه تخلف در زمینه تمدید قرارداد‌ها خارج از نرخ‌های اعلام شده برخورد قانونی می‌شود.

بر اساس قانون، چنانچه بنگاه‌های معاملاتی ملکی به تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده اقدام کنند، پلمب می‌شوند و صورت تکرار نسبت به ابطال پروانه از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام می‌شود.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحد‌های مسکونی برای شهر تهران تا 25 درصد، برای کلان‌شهر‌های دیگر حداکثر 20 درصد و در سایر شهر‌ها 15 درصد تعیین شد و همچنین با توجه به این مصوبه همه قرارداد‌ها در دوره کرونا و تا سه ماه پس از آن تمدید می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد