افشای اطلاعات 10 نماد بورسی

افشای اطلاعات 10 نماد بورسی

روز گذشته سه شرکت بورسی در ارتباط با رویدادهای مالی خود، افشای اطلاعات گروه الف منتشر کردند. علاوه بر اینها 7 شرکت دیگر هم اطلاعیه گروه ب داشتند که هرچند طبق تعریف درجه اهمیت کمتری از گروه الف دارند، اما با این حال بسیاری از آنها تاثیرات فراوانی روی قیمت سهام این شرکت‌ها دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته سه شرکت بورسی در ارتباط با رویدادهای مالی خود، افشای اطلاعات گروه الف منتشر کردند. علاوه بر اینها 7 شرکت دیگر هم اطلاعیه گروه ب داشتند که هرچند طبق تعریف درجه اهمیت کمتری از گروه الف دارند، اما با این حال بسیاری از آنها تاثیرات فراوانی روی قیمت سهام این شرکت‌ها دارند.

در خصوص اطلاعیه‌های گروه الف شاید مهم‌ترین آنها مربوط به مجتمع صنایع لاستیک یزد «پیزد» باشد که در ارتباط با بهره‌برداری از یک پروژه جدید منتشر شده است.

مطابق این اطلاعیه در سال 97 شرکت مذکور طرحی با عنوان توسعه افزایش ظرفیت تولید تایرهای رادیال را کلید زده بود که اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است. محصولات تولیدی در این خط تولیدی جدید انواع تایرهای رادیال سیمی (رینگ‌های 15 تا 18) است که ظرفیت اسمی تولید آن 3 هزار حلقه در روز عنوان شده، اگر چه ظرفیت عملی کنونی یک هزار حلقه در روز است. بر اساس این اطلاعیه در سال 1400 با افزایش ظرفیت تولید یک هزار حلقه انواع تایر رادیال در روز جمعا تعداد 350 هزار حلقه به تولید جاری، سالانه اضافه و سودی معادل 27٫6 میلیارد تومان با متوسط نرخ فروش دی‌ماه سال 1399 برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

رشد 10 برابری سود یک شرکت فرعی «ثشاهد»

شرکت شاهد یکی دیگر از شرکت‌هایی است که روز گذشته اطلاعیه گروه الف منتشر کرد. این اطلاعیه در زمینه تغییرات با اهمیت سرمایه‌گذاری سعدی (یکی از شرکت‌های فرعی شاهد) است. سرمایه‌گذاری سعدی به طور 100 درصد تحت مالکیت «ثشاهد» قرار دارد و از همین رو ملزم هستند جریانات مهم تولیدی و مالی این شرکت‌ها را از طریق کدال به اطلاع سهامداران خود برسانند.

تغییر مهمی که در شرکت سرمایه‌گذاری سعدی اتفاق افتاده به موضوع صورت‌های مالی آن برمی‌گردد. طبق این اطلاعیه این شرکت درصورت‌های مالی 6ماهه حسابرسی‌شده منتهی به 31 شهریور امسال مبلغ 287٫6 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است. مبلغ سود شناسایی شده در سال مالی قبل 26 میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب سود این شرکت نسبت به سال مالی قبل بیش از 10 برابر رشد کرده است.

وصول مطالبات مشکوک فارابی

سومین اطلاعیه گروه الف مربوط به شرکت دارویی فارابی است که با موضوع انعقاد قرارداد مهم منتشر شده است. آن‌طور که در جزيیات این اطلاعیه در ضمیمه آن آمده است، موضوع مربوط به مطالبات معوق قبلی فارابی از شرکت دارویی رسا بوده که از مسیر دادگاه اکنون به نتیجه رسیده است.

در نامه‌ای که پیوست شده، آمده است: «در راستای تعیین تکلیف مطالبات سنواتی از شرکت توسعه دارویی رسا، پیگیری‌های مستمر حقوقی منجر به انعقاد قرارداد تحصیل ملک به نفع شاکیان پرونده از جمله این شرکت شد. در این خصوص مطابق استانداردهای حسابداری، پس از تکمیل فرآیند مالکیت و تصرف ملک نسبت به انعکاس رویدادهای مالی مربوطه در حساب‌های شرکت اقدام لازم صورت خواهد گرفت. در این مرحله با توجه به اینکه این شرکت جهت مطالبات از شرکت مذکور در سنوات گذشته معادل مبلغ 48٫1 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک‌‌الوصول در حساب‌ها منظور شده، به لحاظ تکمیل فرآیند انعقاد قرارداد، موضوع ذخیره مذکور منتفی شده و از این بابت حساب‌های شرکت اصلاح می‌شود.»

اطلاعیه‌های گروه ب

همان‌طور که گفته شد، علاوه بر این سه شرکت که اطلاعات با اهمیت در گروه الف منتشر کرده بودند، روز گذشته 7 شرکت بورسی دیگر اطلاعیه گروه ب داشتند. در میان این 7 شرکت، موضوع گزارش پنج شرکت در ارتباط با برگزاری مزایده بوده است. طبق گزارش‌های کدال، این شرکت‌ها شامل معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد مبارکه اصفهان، سنگ آهن گهر زمین، ذوب‌آهن اصفهان و صنایع فولاد آلیاژی می‌شدند که چهار مورد اول با موضوع برگزاری مزایده و مورد آخر در ارتباط با عدم حصول نتیجه در مزایده قبلی خود گزارش داده بودند.

طبق این گزارش‌ها، موضوع اطلاعیه «کچاد» به شرکت در مزایده فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است که در ارتباط با جزيیات آن گفته شده: «شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نظر دارد در مزایده فروش تعداد 3 میلیارد و 513 میلیون و 636 هزار سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به استثنای کلیه حقوق سهام شرکت‌های توسعه ساختمانی پارسیان و گسترش ساختمانی لوتوس پارسیان متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان که ارزش آن در موضوع مزایده لحاظ نشده و پیش از واگذاری موضوع مزایده به خریدار از دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان خارج می‌شود، شرکت کند.»

شرکت سنگ آهن گهر زمین هم مشخصا در این مزایده شرکت کرده و موضوع را در اطلاعیه گروه ب خود منتشر کرده است.

اطلاعیه «فولاد» هم شرکت در یک مزایده دیگر از سوی شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران بود. در این اطلاعیه آمده است: «شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز خود، برنامه‌ریزی جهت ورود به مزایده‌های سنگ‌آهن و معادن را در دستور کار قرار داده است که تاکنون مورد نهایی شده‌ای برای اطلاع‌رسانی به بازار و سهامداران نداشته است. بنابراین شفاف‌سازی خرید معادن به محض قطعی شدن به اطلاع بازار و سهامداران خواهد رسید. همچنین پیرو اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی، به اطلاع سهامداران عزیز می‌رساند شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مزایده انجام سرمایه‌گذاری به منظور تجهیز معدن، استخراج و فروش سنگ آهن در معدن سنگ آهن شیطور شرکت کرده است، لیکن تا این لحظه برنده مزایده و انعقاد قرارداد و نهایی شدن معامله محقق نشده است.»

ذوب آهن اصفهان هم در یک مزایده برای انجام استخراج و فروش سنگ آهن شرکت کرده که طرف برگزارکننده آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عنوان شده است. هنوز نتیجه این مزایده مشخص نشده است.

شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد هم در اطلاعیه خود اعلام کرده است در نظر دارد 10 میلیون سهم معادل 99٫9 درصد سهام شرکت صنایع مفتول‌کاران یزد (در حال احداث) را بر اساس شرایط مندرج در اسناد از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.

تنظیم صورت‌های مالی بر اساس اقل بهای تمام شده

در نهایت اطلاعیه گروه ب شرکت سرمایه‌گذاری استان یزد را داشتیم که به واسطه آن اعلام کرده، صورت‌های مالی خود را بر مبنای اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش تنظیم کرده است. طبق این اطلاعیه چنین فرآیندی منجر به شناسایی درآمدی شده که غیر قابل تحصیل و در نتیجه غیر قابل تقسیم است.

مطالعه بیشتر: مجوز افزایش سرمایه نماد «دی» صادر شد

 

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد