بورس در هفته‌ای که گذشت/ زنگ خطر برای بورس به صدا درآمد

بورس در هفته‌ای که گذشت/ زنگ خطر برای بورس به صدا درآمد

بورس در هفته گذشته در روندی مطابق ماه گذشته، کاهشی قرار گرفت و شاخص کل با کاهش 3.4 درصدی به یک کانال پایین تر وارد شد و باید دید حمایت از شاخص کل فعال می شود یا خیر؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در حالی دومین هفته سال 1400 را پشت سر گذاشت که بسیاری از نمادها در این روزها در صف فروش قفل هستند و سیاست‌های سازمان بورس نه تنها نتوانسته است این صف‌ها را کاهش دهد، بلکه بازار سرمایه را در یک حالت کاملا رکودی قرار داده است.

با تغییر ریاست سازمان بورس در بهمن ماه سال گذشته بارقه‌های امید در فعالان بازار سرمایه شکل گرفت، اما تغییر دامنه نوسان متقارن به دامنه نوسان نامتقارن یکی از معدود فعالیت‌های دوره جدید ریاست سازمان بورس بود که مشکل صف‌های فروش در بورس را حل نکرد. این راه حل تنها بر بیشتر و عمیق تر شدن رکود موجود در بازار کمک کرد. نتیجه دیگر این سیاست خروج پول سهامداران حقیقی از بازار سرمایه بوده است.

روند خروج پول از بورس همچنان ادامه دارد

روند خروج پول از بورس که از ماه ها پیش آغاز شده است، در هفته گذشته نیز ادامه داشت و در مجموع بیش از دو هزار چهارصد میلیارد تومان از بورس خارج شد. این روند در صورتی که ادامه داشته باشد، می‌تواند زنگ خطر را برای بورس به صدا درآورد.

مشکل اصلی این روزهای بورس به عدم وجود تقاضا در بازار بر می گردد. یعنی تقاضایی برای سهم ها که در بهترین حالت از نظر قیمت قرار دارند، وجود نداشته و این مساله نشان می‌دهد، سهامداران اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند.

شاخص کل همچنان منفی است

شاخص کل بورس در هفته گذشته در تمام روزها منفی بوده است. کاهش 3.4 درصدی بورس در این هفته نشان می‌دهد، هنوز بازار به یک روند عادی بازنگشته است و افراد از هر فرصتی برای خروج از بازار اقدام می کنند.

کاهش بیش از 44 هزار واحدی شاخص کل نشان می‌دهد، به طور میانگین در هر روز 9 هزار واحد کاهش روزانه را تجربه کرده است. کاهش 3.4 درصدی شاخص در این هفته که با کاهش ارزش بورس همراه بوده است، طی هفته های گذشته دايم تکرار شده است.

بسیاری از کارشناسان با توجه به تعداد صف‌های فروش در بازار سرمایه که تقریبا 80 درصد نمادها را در برگرفته است، مثبت شدن برخی نمادهای شاخص ساز را دلیل کاهش ناچیز شاخص کل می‌دانند.

همراهی شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل در ریزش

شاخص کل هموزن نیز در این هفته در همه روزهای هفته منفی بوده است. این روند نشان می دهد سهم‌های کوچک نیز مانند سهام بزرگ و دولتی با استقبال کمی همراه شده‌اند.

کاهش کمتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد، در صورتی که بازار بخواهد بازگردد، باید از نمادهای کوچک این حرکت شروع شود. نمادهای بزرگ و شاخص ساز به دلیل حجم بالای صف‌های فروش آنها نمی‌توانند روند بازار را به خوبی مدیریت کند.

کاهش بیش از 5 هزار واحدی شاخص کل هموزن نشان می‌دهد، در مقایسه با شاخص کل، شاخص هموزن روند منفی کمتری داشته است. منفی 1.3 درصدی شاخص کل هموزن طی هفته گذشته نسبت به آخرین روز هفته گذشته که بسیار کمتر از کاهش شاخص کل است.

در این هفته بیش از 3 حمایت معتبر بورس بین شاخص کل یک میلیون و دویست و پنجاه هزار واحد تا یک میلیون و سیصد هزار واحد شکسته شد. این می‌تواند برای هفته بعد نشان از روند نزولی داشته باشد. البته برخی از کارشناسان مذاکرات برجامی این هفته یکی از دلایل انتظار سهامداران برای ورود به معاملات می‌دانند.

مقایسه بازدهی بازارهای مالی در هفته گذشته

بازارهای مالی در هفته گذشته در اکثر بازارها روندی نزولی داشته است. این بازارها که منتظر سیگنال از سوی طرف‌های مذاکرات در مورد رفع تحریم‌ها هستند در هفته گذشته به جز قیمت نفت و اونس طلا با کاهش همراه بوده‌اند.

دلار با کاهشی 2.94 درصدی، سکه با کاهش 3.67 درصدی و بیت کوین نیز با کاهش 6.13 درصدی مواجه شده است. اونس طلا نیز با افزایش 1.67 درصدی و نفت برنت با افزایش جزيی همراه بودند. کرونا و تحولات در منطقه و جهان دلیل شکل گیری این روندها در بازارهای مالی بوده است. کارشناسان معتقدند با گسترش کرونا در جهان قیمت مواد خام و کالایی‌ها در جهان باز هم رشد خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید آیا سازمان بورس تصمیم جدیدی برای خروج رکود از بورس خواهد گرفت، یا باید همین روند را در هفته آینده به انتظار بشینیم.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد