تخفیف 30 هزار میلیاردی ایران به چین / ایران روی هر بشکه نفت چقدر تخفیف می‌دهد؟

تخفیف 30 هزار میلیاردی ایران به چین / ایران روی هر بشکه نفت چقدر تخفیف می‌دهد؟

معامله‌گران چینی به رویترز گفته‌اند نفت ایران را با تخفیف چند دلاری می‌خرند. خبری که رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی ایران هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید ایران مجبور است نفت خود را با تخفیف بفروشد. اما ایران برای فروش نفت خود به چین چقدر تخفیف می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رویترز در گزارش گفته بود که چین در سه ماه اخیر، روزانه به طور متوسط بیش از نیم میلیون بشکه نفت از ایران خریده است.

اگر این آمار درست باشد، ایران ماهیانه، حدود 15 میلیون بشکه نفت به چین فروخته است. اما چرا چین این میزان نفت را از ایران خریده است؟

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ایران در هر صورت مجبور است به مشتریانش، تخفیف نفتی دهد.
به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا چنان سفت و سخت است که کشورها حاضر نیستند ریسک تجارت با ایران را به جان بخرند. حسینی توضیح می‌دهد: با توجه به وجود تحریم‌ها، ایران مجبور است تخفیف‌هایی اعمال کند تا برای خریداران جذاب بماند و خریداران هم حاضر شوند ریسک تحریم‌ها را بپذیرند.

اما آیا این تخفیف تنها به چین داده می‌شود؟ به گزارش رویترز، نفت ایران به اسم نفت عمان ، عمارت متحده و مالزی به چین می‌رود.
معامله‌گران چینی به رویترز گفته ‌اند که نفت ایران حدود 6 یا 7 دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است و به جز این، ایران حدود 5 یا 6 دلار تخفیف نفتی می‌دهد.
به عبارتی ایران به خاطر کم کردن اثر تحریم و فروش نفت، به ازای هر بشکه، بیش از 10 دلار تخفیف می‌دهد.

حسینی در آخر اظهار می‌کند: این تخفیف تنها مختص به چین نیست و به همه خریداران داده می‌شود. اکنون کشورهای دیگر مانند ونزويلا، نیجریه و لیبی نیز نفت خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند.

پس ایران ناچار است نفتش را با تخفیف‌های زیاد نفتی بفروشد یا اصلا نفروشد. حالا باید دید کدام یک به‌صرفه‌تر است؟ اصلا نفروختن یا بیش از 10 دلار تخفیف دادن

مطالعه بیشتر: واکنش‌ها به تهاتر نفت و گاز ایران با غذا / برنج و چای در برابر نفت!
؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد