درج عملیات بازار باز بانک مرکزی در تابلوی فرابورس/ شایعات فروش اوراق دولتی رد شد!

درج عملیات بازار باز بانک مرکزی در تابلوی فرابورس/ شایعات فروش اوراق دولتی رد شد!

با سقوط ارزش معاملات بازار سهام، برخی از کارشناسان علت آن را فروش اوراق توسط دولت و تامین مالی از بازار سرمایه عنوان می‌کردند. این موضوع مهم برای اهالی بازار...

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ پس از روزهای تلخ و کم معامله بازار سهام، شایعات بسیاری درمورد فروش اوراق دولتی و عدم اقبال به بازار سهام شنیده می‌شد. این شایعات، پیکان حملات را به سمت دولت و بانک مرکزی نشانه می‌رفتند. باوجود اعلام هفتگی اوراق بدهی فروش رفته به صورت هفتگی توسط بانک مرکزی، معاملات عجیبی از اوراق در تابلوی فرابورس درج می‌شد. برخی از این معاملات، ارزشی فراتر از 45هزار میلیارد ریال از آن خود می‌کردند. ارقامی که در مجموع به ارزش معاملات تابلوی فرابورس، سنگینی 19هزار میلیارد تومان می‌دادند.

اولین نکته در مورد اوراق بدهی این است که آن‌ها در ابتدا، توسط بانک مرکزی سفارش‌گیری می‌شوند. در ادامه نیز پس از تایید وزارت اقتصاد، بر نرخ این اوراق به متقاضیان فروخته می‌شود. بدیهی است که بخشی از اوراق به فروش نمی‌رود و دولت برای مراحل بعدی عرضه این اوراق، باید مجددا فرآیند پذیره‌نویسی را طی کند. در معاملات ثانویه نیز دیگر پولی دست دولت را نمی‌گیرد و تنها بین صاحبان اوراق جابه‌جا می‌شود و دولت برای اینکه بتواند تامین مالی مدنظر خود را انجام دهد، باید فرایند پذیره‌نویسی را از طریق بانک مرکزی بگذراند. اما همچنان پرسش مهمی پابرجاست. چرا ارزش معاملات اوراق بدهی در فرابورس به شدت بالا رفته است؟ در رابطه با این موضوع با محمدصادق غزنوی، مدیر عملیات بازار فرابورس به گفت‌وگو پرداختیم.

وی درخصوص انجام عملیات ریپو و بازار باز در تابلوی فرابورس گفت: عملیات بازار توسط بانک مرکزی و با کمک ریپو صورت می‌گیرد و این عملیات در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام می‌شود. در گذشته، شکل ارتباط بین بانک‌ها و بانک مرکزی به نحوی بود که الزاما در تابلو بورس قابل رهگیری نبود؛ با رویه جدید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، این ارتباطات در تابلوی بورس قابل پیگیری است.

غزنوی درمورد تفاوت نماد اوراق فروخته‌شده توسط دولت و سایر نمادها تصریح کرد: معاملات این اوراق از منظر عملیاتی تا حدودی مانند معاملات بازار سهام انجام می‌شود. تفاوت اصلی معاملات مربوط به بانک مرکزی یا سایر بانک‌ها، انجام این معاملات در نماد عمده هر نماد معاملاتی است.

مدیر عملیات بازار فرابورس افزود: عملیات بازار باز که توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، از طریق اوراق دولتی یا اسناد خزانه اسلامی صورت می‌گیرند. درنتیجه درخصوص مبالغ معامله‌شده در این نمادها و با شرایط یادشده نگرانی‌ای بابت جذب پول از بازار سهام وجود ندارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد