سامانه ایرانی معاملات بورس آماده عقد قرارداد/ ظرفیت معاملات 10 برابر می‌شود

سامانه ایرانی معاملات بورس آماده عقد قرارداد/ ظرفیت معاملات 10 برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان اینکه سامانه ایرانی معاملات بورس آماده عقد قرارداد با بورس‌ها است، گفت: این سامانه ظرفیت 10 برابر شدن معاملات کنونی را هم دارد.

روح‌اله دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سامانه معاملات بورس که توسط متخصصان داخلی طراحی و توسعه پیدا کرده است، کارهایش انجام شده و الان منتظر عقد قرارداد است تا به فرآیند بهره‌برداری برسد.

وی گفت: این سامانه کاملا ایرانی و داخلی است و سه سال روی آن کار شده، به طور متوسط 15 نفر از بهترین متخصصان ایرانی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران روی آن کار کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مورد اینکه چه زمانی سامانه ایرانی معاملات بورس زیر بار معاملات می‌رود، گفت: بستگی به قرارداد دارد و اینکه به تشخیص بورس‌ها مانند بورس اوراق، کالا، فرابورس و بورس انرژی دارد که در کدام قسمت از معاملات مورد استفاده قرار گیرد.

دهقان در مورد اینکه ظرفیت سامانه معاملات ایرانی بورس چقدر است و چه تفاوتی با سامانه کنونی دارد، افزود: سامانه کنونی که در بورس‌های ایران استفاده می‌شود، ظرفیت 2 هزار تراکنش در ثانیه دارد اما سامانه ایرانی طراحی‌شده برای معاملات بورس با 10 برابر افزایش ظرفیت به 20 هزار تراکنش در ثانیه افزایش می‌یابد.

وی در مورد اینکه سامانه‌های پیش از معاملات و پس از معاملات هم به سامانه معاملات ایرانی بورس متصل می‌شوند، گفت: سامانه طراحی شده توسط متخصصان ایرانی به راحتی می‌تواند به سامانه‌های موجود پیش از معاملات و پس از معاملات (سامانه‌های احراز هویت و سامانه‌های تخصیص سهام و جابجایی پول) متصل می‌شود و به راحتی می‌تواند با این سامانه‌ها کار کند.

دهقان در مورد اینکه اگر استقبال از بورس بیشتر شود، آیا سامانه طراحی شده پاسخگو است، گفت: با توجه به جمعیت موجود کشور، اگر همه جمعیت کنونی هم در بورس حاضر شوند، سامانه طراحی شده برای معاملات بورس پاسخگو است و از طرفی چون سامانه داخلی است، امکان ارتقاء ظرفیت و توسعه دارد.

وی تاکید کرد: سامانه ایرانی معاملات بورس با همکاری متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران راه‌اندازی شده، برای این منظور یک شرکت مشترک بین شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و دانشگاه تهران راه‌اندازی شده و دانش فنی برای طراحی این سامانه یک دانش بومی و توسط متخصصان ایرانی طراحی شده و میزان استفاده از این سامانه بستگی به قراردادهایی دارد که به زودی بین بورس‌ها و استفاده‌کنندگان با این شرکت بسته می‌شود.

دهقان در مورد اینکه آیا به نظر شما تا آخر سال سامانه ایرانی معاملات بورس زیر بار معاملات می‌رود، گفت: امیدواریم تا پایان سال این سامانه زیر بار معاملات قرار گیرد و تلاش می‌کنیم که قراردادها به گونه‌ای باشد که هر چه سریع‌تر از این سامانه ایرانی استفاده شود.

به گزارش فارس، سامانه موجود معاملات بورس در دهه 70 از یک شرکت کانادایی خریده شده بود، بعدا این شرکت با همکاری شرکت آتوس فرانسه یک بار به ارتقاء سامانه پرداخت و اکنون حدود 20 سال است که سامانه ارتقا نیافته و بعد از تحریم‌ها امکان ارتقا سامانه معاملات بورس توسط شرکت طراح این سامانه وجود ندارد، بنابراین تحریم‌ها سبب خیر شد که دانشمندان ایرانی به فکر طراحی سامانه داخلی برای معاملات بورس بیفتند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد