کدام نماد پالایشی بیشترین بازدهی را در یکساله کسب کرد؟

کدام نماد پالایشی بیشترین بازدهی را در یکساله کسب کرد؟

بازار سهام طی حدود چندماه اخیر روز‌های سختی را تجربه کرد و وارد فاز اصلاحی و ریزشی شد. در این مدت قیمت اکثر قریب به اتفاق سهام بازار افت‌های شدیدی را تجربه کردند. بر همین اساس در این گزارش به بررسی وضعیت بازدهی نماد‌های پالایشی حاضر در بازار و میزان ریزش آن‌ها در این مدت پرداخته ایم.

به گزارش نبض بورس، بازار سهام طی چندماه اخیر روز‌های سختی را تجربه کرد و وارد فاز اصلاحی و ریزشی شد. در این مدت قیمت اکثر قریب به اتفاق سهام بازار افت‌های شدیدی را تجربه کردند. بر همین اساس در این گزارش به بررسی وضعیت بازدهی نماد‌های پالایشی حاضر در بازار و میزان ریزش آن‌ها در این مدت پرداخته ایم.

بازدهی یک شرکت، مجموعه منافعی است که یک سرمایه‌گذار ممکن است از خرید سهام آن شرکت کسب کند که از محل افزایش قیمت سهام، سود نقدی تقسیم شده در مجمع سالانه، افزایش سرمایه و مزایای ناشی از حق تقدم خرید سهام و سهام جایزه به دست می‌آید.

گفتنی است در این گزارش بازدهی ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و سالیانه 6 نماد پالایشی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی وضعیت بازدهی شرکت‌های پالایشی در دوره‌های مختلف یک ماهه و سه ماهه نشان می‌دهد اغلب این شرکت‌ها بازدهی مناسبی نداشته‌اند.

نگاهی به وضعیت بازدهی شرکت‌های پالایشی حاضر در بورس و فرابورس ایران در پایان روز 22 مرداد ماه امسال نشان می‌دهد 5 شرکت از 6 شرکت پالایشی در یکساله متنهی به این روز، بازدهی مثبت داشته اند که با توجه به روند کلی بازار سرمایه، دستاورد مهمی به شمار می‌رود. بیشترین بازدهی را شبندر با نزدیک 140 درصد رشد داشته است و تنها نماد شپاس بازدهی منفی 15 درصدی را شاهد بوده است.

صدر این جدول با ریزشی 24.1 درصدی یکماهه به نماد شبریز تعلق دارد. این نماد در 3 ماهه 17 درصد افت قیمت سهام داشته است. البته روند بازدهی سهام ظرف 6 ماهه گذشته نشان می‌دهد که بازدهی حدود 55.3 درصدی داشته است و در یکساله گذشته و تا پایان معاملات روز گذشته به 32 درصد بازدهی مثبت رسیده است.

دومین نمادی که در یکماه گذشته بیشترین افت را داشته است نماد شپاس با 13.9 درصد افت می‌باشد. شپاس با قیمت پایانی 1417 تومان (22 مرداد) 90 درصد صعود را از سقف قیمت 6 ماه گذشته داشته است. این نماد نیز 3 ماهه افتی حدود 17.1 درصدی داشته و ظرف یک سال گذشته نیز 15 درصد کاهش را ثبت کرده است.

در میان این نماد‌ها شپنا تنها شرکتی است که در تمامی دوره‌ها بازدهی قابل قبولی داشته است و در دوره یکماهه و 3 ماهه کمترین افت را داشته است و در شش ماهه و یکساله بازدهی مثبت را شاهد بوده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد